Zaufanie jest kluczowym elementem każdej udanej relacji biznesowej. Buduje stabilność, umożliwia podejmowanie ryzyka i tworzy podstawy do długotrwałej współpracy. Ale gdzie leżą granice zaufania? Jak je określić, aby nie zaszkodzić swojemu biznesowi? Członkinie Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu dzielą się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na ten temat.
Zaufanie z rozwagą
Monika Blezień-Ruszaj, specjalistka ds. ochrony środowiska i dokumentacji kosmetycznej, zwraca uwagę na istotność zaufania w każdej relacji biznesowej. Przytacza popularne powiedzenie „Ufaj, ale kontroluj”, które jest dla niej ważnym drogowskazem w zarządzaniu relacjami zawodowymi:
„Zaufanie to podstawa w biznesie. To, jakie mamy relacje z klientami, partnerami biznesowymi i pracownikami, rzutuje na nasze wyniki oraz pozycję na rynku”.
Podkreśla, że zaufanie nie oznacza ślepej wiary we wszystkie zapewnienia. Dodaje:
„Mamy ograniczone zaufanie do każdego, możemy mieć wątpliwości, które należy wyjaśnić. Jeżeli czujemy, że w relacji z drugą stroną pojawiają się problemy, rozmawiajmy, a nie twórzmy naszej teorii problemu”.
Zaufanie, według Moniki, to nie tylko zasada, ale fundament, który musi być wspierany przez zdrową komunikację i analizę potrzeb drugiej strony.
Zaufanie jako waluta
Ewelina Salwuk-Marko, specjalistka od PR, dziennikarka, porównuje zaufanie do niewidzialnej waluty, która decyduje o trwałości relacji biznesowych. Mówi:
„Kiedy partnerzy biznesowi darzą się wzajemnym zaufaniem, podejmowanie ryzykownych, ale strategicznie ważnych decyzji staje się znacznie łatwiejsze”.
Dla Eweliny, zaufanie jest kluczowe w budowaniu wizerunku eksperta i skutecznej strategii komunikacyjnej.
„Zaufanie jest fundamentem skutecznej współpracy, szczególnie w mojej branży i szczególnie jeśli skupiamy się na kreowaniu wizerunku eksperta. W mojej pracy to nie tylko element relacji, ale kluczowy czynnik, który decyduje o sukcesie długofalowej strategii PR. Klient, który mi ufa, otwarcie dzieli się swoimi planami i celami, pozwala mi na głębsze zrozumienie jego potrzeb oraz wyzwań, z jakimi się mierzy.”
Zaufanie, jak twierdzi, daje klientowi pewność, że działa w jego najlepszym interesie, co przekłada się bezpośrednio na jego sukces i umocnienie pozycji na rynku:
„Dlatego zawsze podkreślam, że im więcej wiem, tym lepiej mogę przygotować klienta na nadchodzące zmiany, przewidywać trudności i efektywnie je neutralizować”.
Zaufanie a ryzyka w biznesie
Alina Roszczyńska, trener i specjalistka ds. ubezpieczeń, zwraca uwagę na realne zagrożenia związane z brakiem zaufania w biznesie. Z jej doświadczeń wynika, że nadużycie zaufania może prowadzić do poważnych problemów, takich jak opóźnienia w płatnościach, manipulacje cenowe czy niska jakość usług. Jak sama mówi:
„Pracując w wielu branżach, a przez ostatnie 13 lat w branży finansów, wiele widziałam. Ufaj, ale sprawdzaj!”
Podkreśla, że prawdziwe zaufanie buduje się latami, ale nawet wtedy warto zachować zdrową ostrożność:
„Doświadczenie pokazało mi, że prawdziwe zaufanie, które trudno się zdobywa, bo zapracowuje się na nie przez wiele lat, przekłada się na realne zyski, a brak zaufania może prowadzić nawet do utraty wielu transakcji, co w konsekwencji długotrwałego procederu może doprowadzić do zamknięcia firmy. Wynika z tego prosty rachunek, że dla stabilności i rozwoju biznesu niezbędne są: inwestycja w kapitał zaufania i sprawdzanie kontrahentów przed transakcją. Na pytanie „czy warto ufać?” odpowiem „tak”, ale dodam jeszcze „ufaj z ograniczonym, czyli trzeźwym podejściem”. Piękne słowa i uśmiech mogą zgubić i doprowadzić do poważnych problemów”.
Zaufanie jako fundament etyki
Mirosława Kowalkowska, doradca życiowy i mentor finansowy, podkreśla, że zaufanie jest nie tylko fundamentem relacji biznesowych, ale również istotnym elementem etyki zawodowej:
„Zaufanie w biznesie nie można kupić za żadne pieniądze. Waluta, którą można zdobyć zaufanie, to zbudowanie relacji, bycie autentycznym, empatycznym, otwartym, uczciwym i wiarygodnym człowiekiem”.
Jej zdaniem, stracone zaufanie jest praktycznie nie do odbudowania. Dlatego tak ważne jest, aby od samego początku dbać o autentyczność i uczciwość w relacjach z klientami i partnerami biznesowymi:
„Zaufanie to pewność, że moi klienci mogą na mnie polegać w kwestii tego, czego potrzebują – nawet jeśli to, czego potrzebują, nie jest to nic skomplikowanego ani kosztownego”.
Granice zaufania
Wszystkie rozmówczynie zgadzają się, że zaufanie jest kluczowe w biznesie, ale musi być ono rozsądnie zarządzane. Granice zaufania nie są sztywne, ale powinny być jasno określone i komunikowane na początku współpracy. Monika Blezień-Ruszaj podsumowuje:
„Granice stawiane w zakresie zaufania biznesowego mogą zaowocować owocną współpracą, jeśli są odpowiednio wytyczone i na samym początku przedstawione wszystkim osobom zainteresowanym”.
Zaufanie w biznesie to narzędzie o ogromnej mocy, ale jak każde narzędzie, musi być używane z rozwagą. Długotrwałe relacje oparte na zaufaniu są możliwe tylko wtedy, gdy są one pielęgnowane, weryfikowane i stale wzmacniane przez obie strony. W przeciwnym razie, jak wskazują doświadczenia członkiń Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu, może ono szybko przekształcić się w największe zagrożenie dla firmy.
Ilona Adamska