Spodnie dresowe czy koszula? Zawodowy dress code

Date:

Share post:

W styczniowym kalendarzu pełno jest nietypowych świąt związanych… z odzieżą. Niedawno obchodziliśmy Dzień Koszuli i Dzień Spodni Dresowych. To dobra okazja by porozmawiać o tym, czemu sposób w jaki się ubieramy ma znaczenie. Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników, opowiada dlaczego odpowiedni strój ma wpływ na naszą karierę zawodową.

– Ubrania są czymś więcej niż tylko skrawkiem materiału. W kontekście zawodowym nasz strój można określić jako jedno z narzędzi budowania autorytetu i wiarygodności. Badania wskazują, że osoby ubrane profesjonalnie są częściej postrzegane jako kompetentne i godne zaufania. Co więcej, odpowiednio dobrany strój może pomóc nam poczuć się bardziej zmotywowanymi i skoncentrowanymi na zadaniach, co przekładać się będzie na jakoś wykonywanej przez nas pracy – mówi Magda Pietkiewicz.

Efekt halo

W serii eksperymentów prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Princeton uczestnicy oceniali kompetencje danej osoby na podstawie jej fotografii w różnych strojach. Wyniki badań, potwierdziły, że ubranie postrzegane przez obserwatora jako „bogatsze”, niezależnie od tego, czy jest to koszula, sweter czy T-shirt, prowadziło do wyższych ocen kompetencji osoby na zdjęciu . To efekt halo, czyli zjawisko psychologiczne polegające na tym, że jedna cecha wpływa na ogólną ocenę danej osoby.

– W starym porzekadle „jak cię widzą, tak cię piszą” jest wiele prawdy. Ktoś ubrany schludnie jest automatycznie uznawany za bardziej profesjonalnego i kompetentnego, mimo że może to nie mieć związku z jego rzeczywistymi umiejętnościami. Analogicznie, osoby, których ubiór jest niechlujny mogą być postrzegane jako te „gorsze” – podkreśla ekspertka. – To jeden z powodów, dla których w wielu firmach obowiązuje dress code. W końcu bardziej zaufamy prawnikowi w garniturze niż takiemu w powyciąganym t-shircie – dodaje.

Motywacja

To jak się ubieramy wpływa nie tylko na to jak postrzegają nas inni, lecz także na nasz sposób myślenia o sobie. Naukowcy związani z Columbia Business School potwierdzili to w swoim eksperymencie, w którym uczestnicy zakładali biały fartuch i mieli rozwiązywać serię zadań. Jednej grupie powiedziano, że to fartuch lekarza, drugiej – że malarza. Wyniki badania wskazały, że osoby w „fartuchu lekarza” lepiej radziły sobie w ćwiczeniach wymagających wiedzy akademickiej, a te w „fartuchu malarza” – w tych, gdzie potrzebne było kreatywne myślenie .

– Dla wielu osób strój pełni rolę zbroi – podobnej do kostiumu aktora, który pomaga mu wcielić się w określoną rolę. Odpowiedni ubiór wpływa na to, w jaki sposób o sobie myślimy – może zwiększyć naszą gotowość do podejmowania wyzwań i wzmocnić pewność siebie – mówi Magda Pietkiewicz. – Amerykańskie powiedzenie „dress for the job you want”, czyli ubieraj się tak jakbyś starał się o wymarzoną pracę, odzwierciedla to zjawisko. Ubieranie się w sposób zgodny z wyznaczonymi celami oraz dodający pewności siebie wpływa na sposób myślenia – dodaje ekspertka.

Produktywność

Z eksperymentu przeprowadzonego przez psychologów z Northwestern University wynika, że pracownicy, którzy nosili ubrania adekwatne do ich pozycji zawodowej, wykazywali wyższą skuteczność i mniejszą podatność na rozpraszanie . Z kolei, opublikowany w 2023 roku w Academy of Management Journal artykuł „Wearing Your Worth at Work: The Consequences of Employees’ Daily Clothing Choices” szczegółowo opisuje, w jaki sposób dobre ubieranie się w biurze prowadzi do lepszej produktywności .

– Osoby pracujące w wygodnych, ale schludnych strojach często czują się bardziej zmotywowane i skoncentrowane. Dlatego właśnie rekomenduje się by pracując w domu, ubierać się tak jakbyśmy szli do biura. Nie chodzi o to, aby od razu pracować w najlepszym garniturze, czy garsonce, ale założenie ubrań, które pomogą nam łatwiej wejść w tryb pracy. W ten sposób dużo łatwiej będzie nam też dbać o work-life balance. To tak jak z wygospodarowywaniem przestrzeni na home office – nasz mózg będzie „widział” różnicę między sferą prywatną a zawodową – dodaje Magda Pietkiewicz.

Magda Pietkiewicz jest ekspertem od HR i twórczynią platformy Enpulse, która służy do badania zaangażowania pracowników. Od ponad 20 lat zbiera doświadczenie i umiejętności w biznesie tworząc innowacyjne projekty we współpracy z największymi międzynarodowymi i lokalnymi markami. Współwłaścicielka firmy Zmotywowani.pl, firmy z ponad 10-letnim doświadczeniem w konsultingu HR, której częścią jest Enpulse – platforma badająca zaangażowanie pracowników. Magda posiada tytuł MBA w zakresie zarządzania biznesem uzyskany na Oxford Brookes University.

Enpulse to innowacyjna platforma zaprojektowana do badania i budowania zaangażowania pracowników w organizacji. Jej unikalna metodologia skupia się na holistycznym podejściu do pomiaru zaangażowania oraz wykorzystuje zaawansowane narzędzia analizy danych, umożliwiając organizacjom uzyskanie głębokiego zrozumienia i wprowadzanie skutecznych działań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

bannery-www-336x280_2

Related articles

Konferencja i warsztaty „STOP HATE! MOTIVATE!” w Londynie – wyjątkowe wydarzenie już w marcu 2025!

W dniach 22–23 marca odbędzie się w Londynie wyjątkowe wydarzenie w ramach kampanii „Nie hejtuję-motywuję” pod hasłem „STOP...

Fundacja „W zgodzie ze sobą” świętuje pierwszy rok działalności!

8 lutego 2024 roku to data, która na stałe zapisała się w historii Fundacji „W zgodzie ze sobą...

Konkurencja w biznesie kobiet – rywalizacja czy inspiracja?

Konkurencja to jedno z najczęściej poruszanych zagadnień w świecie biznesu. Czy faktycznie jest ona niezbędnym elementem prowadzenia firmy?...

Lojalność w biznesie – klucz do długoterminowego sukcesu

Lojalność w biznesie to jeden z najważniejszych filarów, na których opiera się długoterminowy sukces firmy. Dotyczy zarówno relacji z...