Siostrzeństwo w Polsce. Badanie Fundacji „W zgodzie ze sobą”

Date:

Share post:

Fundacja „W zgodzie ze sobą” przeprowadziła szeroko zakrojone badanie na temat idei siostrzeństwa, jej popularności w Polsce oraz związanych z nią stereotypów. Wyniki rzucają nowe światło na to, jak Polacy rozumieją i odbierają koncepcję solidarności między kobietami oraz jak siostrzeństwo ma się do postrzegania lojalności w obrębie płci i zjawiska hejtu.

Cel badania

Głównym celem badania było określenie poziomu znajomości pojęcia „siostrzeństwo” wśród Polaków, identyfikacja przejawów tej idei w codziennym życiu oraz analiza jej związku z tzw. „solidarnością płci” i hejtem – zarówno wobec własnej, jak i przeciwnej płci.

Metodologia

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) w dniach 22-25 sierpnia 2024 roku na panelu badawczym Ariadna. Próba liczyła 1050 osób, reprezentatywnych pod względem płci, wieku, wykształcenia, dochodów oraz miejsca zamieszkania.

Główne wyniki badania

Znajomość pojęcia „siostrzeństwo”

  • 30% Polaków zetknęło się z pojęciem „siostrzeństwa”, ale jedynie 9% potrafi precyzyjnie określić jego znaczenie.
  • Kobiety (12%) częściej niż mężczyźni (6%) rozumieją, na czym polega idea siostrzeństwa.
  • Najwyższą świadomość tego pojęcia wykazują młodzi Polacy w wieku 18-24 lata (19%) oraz osoby z wyższym wykształceniem (12%).

Siostrzeństwo w otoczeniu

  • 34% badanych zauważa przejawy siostrzeństwa w swoim codziennym życiu, przy czym częściej deklarują to kobiety (44%) niż mężczyźni (26%).
  • Przejawy solidarności między kobietami dostrzegane są głównie w dużych i wielkich miastach oraz w grupie najmłodszych respondentów.

Solidarność płci

  • 40% Polaków uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie nawzajem niż kobiety wobec siebie.
  • Co ciekawe, to kobiety częściej niż mężczyźni (47% vs. 33%) podzielają przekonanie o większej lojalności mężczyzn wobec własnej płci.
  • Zaledwie 12% badanych twierdzi, że kobiety są bardziej lojalne wobec innych kobiet.

Hejt a solidarność płci

  • 61% kobiet uważa, że kobiety częściej hejtują inne kobiety. Podobną opinię wyraża 44% mężczyzn.
  • Przekonanie, że kobiety są bardziej agresywne w swoim hejcie, to jeden z najtrwalszych stereotypów społecznych. Dane pokazują jednak, że w rzeczywistości to mężczyźni częściej deklarują hejtowanie, zarówno wobec własnej płci, jak i wobec kobiet.
  • Zjawisko hejtu jest bardziej dotkliwe dla kobiet, które częściej odczuwają jego negatywne skutki emocjonalne i społeczne.

Jak hejtują kobiety?

W badaniu pojawiło się ciekawe zjawisko dotyczące kobiecego hejtu, który, jak wskazują wyniki, często dotyczy komentowania wyglądu innych kobiet. Kobiety przyznają, że dwa razy częściej niż mężczyźni komentują wygląd swoich znajomych. W ten sposób hejt staje się narzędziem budowania poczucia wyższości i wyrażania własnych frustracji.

Jak wskazują badacze, hejt kobiecy często wynika z zazdrości (37%), niezadowolenia z własnego życia (25%) i wyraża skrywane negatywne emocje (19%). Działa to jak swoisty wentyl bezpieczeństwa, który może, niestety, przynosić zgubne skutki – zarówno dla ofiary, jak i samej hejterki.

Podsumowanie

– Badanie Fundacji „W zgodzie ze sobą” obnażyło niski poziom znajomości idei siostrzeństwa oraz liczne stereotypy związane z rolą kobiet w relacjach społecznych. Warto podkreślić, że choć Polacy dostrzegają przejawy siostrzeństwa, stereotypy o nielojalności kobiet oraz ich większej skłonności do hejtu pozostają głęboko zakorzenione. – mówi Ilona Adamska, pomysłodawczyni badań.

Zrozumienie i promowanie siostrzeństwa jako idei solidarności i wsparcia wśród kobiet może być ważnym krokiem w budowaniu lepszego społeczeństwa.

– W dzisiejszym świecie, gdzie kobiety wciąż spotykają się z nierównościami, dyskryminacją i przemocą, siostrzeństwo jest nie tylko ważne, ale i konieczne. Oferuje ono wsparcie emocjonalne i praktyczne, które pomaga kobietom radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Jest także narzędziem do budowania lepszego, bardziej sprawiedliwego świata, w którym kobiety mogą realizować swoje potencjały bez względu na okoliczności. Siostrzeństwo podkreśla wartość współpracy nad konkurencją. Przeciwdziała wizerunkowi kobiet jako rywalek walczących o sukces, uznanie czy miłość, stawiając na współpracę jako drogę do wspólnego rozwoju. – zauważa Ilona Adamska, organizatorka niedawnej akcji „Siostrzeństwo – moc kobiet”.

Fundacja „W zgodzie ze sobą” podkreśla, że konieczne są dalsze działania edukacyjne i kampanie społeczne, które zwiększą świadomość społeczną oraz zniwelują negatywne stereotypy.

*** Raport będzie do pobrania od wtorku (14.01.2025) na stronie: https://www.fundacjawzgodziezesoba.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

bannery-www-336x280_2

Related articles

Adriana Król-Popiel: Zdrowie psychiczne kobiet – wyzwania i potrzeby

Media kreują obraz kobiety idealnej, perfekcyjnie łączącej karierę, życie rodzinne i społeczne, ale czy takie wymagania nie prowadzą...

Angelika Wielgus-Lach: Daję dokładny przepis na udane wystąpienie publiczne!

Lęk przed wystąpieniami publicznymi dotyka większości z nas, ale można go pokonać lub nauczyć się z nim żyć...

Sztuczna inteligencja a zakupy w sieci.5 najważniejszych technologii według ekspertów z branży

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową...

Barter w cyfrowej rzeczywistości. Dlaczego warto sięgnąć po alternatywę dla płatności tradycyjnych?

Współczesny rynek biznesowy nieustannie poszukuje nowych sposobów na optymalizację współpracy i rozliczeń. Jednym z takich rozwiązań jest barter...