Paulina Marwińska: Rola event marketingu w przedsiębiorstwie

Date:

Share post:

Event marketing odgrywa kluczową rolę w strategii marketingowej przedsiębiorstwa, ponieważ umożliwia firmom dotarcie do swojej grupy docelowej poprzez organizację wydarzeń, które przyciągają uwagę i angażują odbiorców. Dzięki eventom można w sposób kreatywny i interaktywny przekazywać informacje o produkcie lub usłudze, budować świadomość marki, generować leady, a także nawiązywać relacje z klientami i partnerami biznesowymi. Event marketing pozwala również na tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, budowanie zaufania oraz budowanie lojalności klientów poprzez bezpośredni kontakt i interakcję z marką. – mówi Paulina Marwińska, właścicielka Agencji Reklamowej Maarwin.

Redakcja: Paulina masz ogromne doświadczenie w branży reklamowej a jednym z elementów Twojej pracy podczas realizowania strategii marketingowej i PR-owej jest organizacja eventów, które mają na celu promować markę i dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców. Czy możesz rozwinąć ten temat i opowiedzieć, jaką rolę pełni event marketing w przedsiębiorstwie?

Paulina Marwińska: Event manager to osoba odpowiedzialna za planowanie, organizację i koordynację różnego rodzaju wydarzeń firmowych, takich jak konferencje, targi, imprezy integracyjne czy bankiety. Ich głównym celem jest zapewnienie, aby każde wydarzenie odbywało się zgodnie z założeniami, budżetem i harmonogramem, a także by spełniało oczekiwania klientów i uczestników. Event marketing odgrywa kluczową rolę w strategii marketingowej przedsiębiorstwa, ponieważ umożliwia firmom dotarcie do swojej grupy docelowej poprzez organizację wydarzeń, które przyciągają uwagę i angażują odbiorców. Dzięki eventom można w sposób kreatywny i interaktywny przekazywać informacje o produkcie lub usłudze, budować świadomość marki, generować leady, a także nawiązywać relacje z klientami i partnerami biznesowymi. Event marketing pozwala również na tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, budowanie zaufania oraz budowanie lojalności klientów poprzez bezpośredni kontakt i interakcję z marką. Wydarzenia firmowe, takie jak konferencje czy eventy typu networking, pozwalają na budowanie relacji biznesowych, nawiązywanie współpracy oraz promowanie innowacyjnych rozwiązań i produktów. Dzięki analizie danych i wyników z eventów, przedsiębiorstwo może dokonywać optymalizacji strategii marketingowej, dostosowując ją do potrzeb i oczekiwań swoich klientów.

Event marketing pozwala również na monitorowanie efektywności działań, mierzenie zwrotu z inwestycji oraz poznawanie preferencji i opinii odbiorców, co pozwala na ciągłe doskonalenie strategii marketingowej. Warto więc inwestować w event marketing i zatrudniać doświadczonych event managerów, którzy pomogą w realizacji doskonale zaplanowanych wydarzeń, mających realny wpływ na sukces firmy i budowanie silnej marki. Dzięki temu, przedsiębiorstwo może skutecznie pozyskiwać nowych klientów, zwiększać lojalność istniejących oraz wyróżniać się na rynku konkurencyjnym. Event marketing to nie tylko narzędzie promocji, ale również szansa na budowanie trwałych relacji i kreowanie pozytywnego obrazu marki.

Jakie korzyści medialne, PR-owe oraz finansowe może zyskać przedsiębiorstwo dzięki organizacji eventu?

Organizacja eventu to nie tylko okazja do zaprezentowania swojej marki, ale również szansa na zdobycie rozgłosu medialnego, wygenerowanie pozytywnego PR-u oraz generowanie dodatkowych przychodów. Pozwala firmie dotrzeć do swojej grupy docelowej w sposób osobisty i interaktywny, co zwiększa zaangażowanie klientów i buduje więzi emocjonalne z marką.

Korzyści medialne z organizacji eventu są ogromne. Dzięki obecności mediów na wydarzeniu, firma może zdobyć darmową reklamę w postaci relacji prasowych, artykułów na portalach branżowych, czy relacji w telewizji i radiu. Dodatkowo, obecność na eventach firmowych pozwala na generowanie własnego contentu na social mediach, co zwiększa świadomość marki i zaangażowanie obserwujących.

Eventy stanowią także doskonałą okazję do budowania pozytywnego wizerunku marki i pozyskania pozytywnego PR-u. Umiejętne zaplanowanie i zorganizowanie wydarzenia może przyciągnąć uwagę mediów i opinii publicznej, co przekłada się na pozytywne skojarzenia z marką i budowanie zaufania klientów. Dodatkowo, obecność na eventach firmowych pozwala na nawiązanie relacji z influencerami i osobami publicznymi, co może przyczynić się do zwiększenia świadomości marki.

Organizacja eventu może także przynieść firmy dodatkowe przychody. Poprzez sprzedaż biletów, współpracę z partnerami czy sprzedaż produktów związanych z marką, firma może generować dodatkowe przychody, amortyzując tym samym koszty związane z organizacją eventu. Dodatkowo, eventy mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, budowania relacji z klientami i pozyskiwania nowych kontrahentów. W związku z powyższym, organizacja eventu to doskonała strategia marketingowa, która pozwala firmie na zdobycie rozgłosu medialnego, generowanie pozytywnego PR-u oraz generowanie dodatkowych przychodów. Dzięki starannie zaplanowanym i zorganizowanym eventom, firma może budować silną markę, zyskiwać zaufanie klientów i pozyskiwać nowych kontrahentów. To inwestycja, która z pewnością przyniesie wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa.

Czego czy też jakich strat może uniknąć przedsiębiorstwo zatrudniając profesjonalnego event managera czy też agencję do organizacji wydarzenia?

Organizacja udanego eventu to nie tylko kwestia ładnego wystroju czy dobrej oprawy muzycznej. To także mnóstwo pracy i koordynacji, które mogą przynieść wiele korzyści, ale także potencjalne straty, jeśli nie są właściwie zarządzane. Dlatego właśnie warto zastanowić się nad zatrudnieniem profesjonalnego event managera lub agencji, które posiadają doświadczenie i know-how w tej dziedzinie. Jedną z kluczowych korzyści związanych z zatrudnieniem profesjonalnego event managera jest to, że osoba ta dysponuje odpowiednimi umiejętnościami i kontaktami, które są niezbędne do skutecznej organizacji wydarzenia. Dzięki temu można zaoszczędzić czas i pieniądze, ponieważ event manager zna najlepszych dostawców usług, potrafi negocjować ceny oraz załatwić wszelkie formalności. Ponadto, doświadczony event manager potrafi również przewidzieć i uniknąć potencjalnych problemów czy nieprzewidzianych sytuacji, co może zaoszczędzić firmie wiele stresu i kosztów a także niechcianego złego PR-u, który później trudno będzie naprawić.

Innym ważnym aspektem, który może przemawiać za zatrudnieniem profesjonalnego event managera, jest jego umiejętność dostosowania wydarzenia do potrzeb i oczekiwań klienta. Event manager jest w stanie zrozumieć cele, filozofię oraz wartości firmy i zapewnić, że wydarzenie będzie idealnie dopasowane do jej profilu. Dzięki temu, możliwe jest stworzenie spersonalizowanego i unikatowego eventu, który zostanie zapamiętany przez uczestników na długo.

Jakie korzyści dla przedsiębiorstwa może wnieść profesjonalny event manager?

Profesjonalny event manager to niezwykle ważne ogniwo w każdym przedsiębiorstwie, które chce odnosić sukcesy w organizacji wydarzeń. Jego rola polega nie tylko na planowaniu i realizacji eventów, ale także na kreowaniu niezapomnianych doświadczeń dla uczestników. Dzięki jego zaangażowaniu i doświadczeniu, firma może cieszyć się szeregiem korzyści, które przyczynią się do budowy pozytywnego wizerunku i wzrostu biznesu.

Po pierwsze, profesjonalny event manager doskonale zna rynek i trends w branży eventowej. Dzięki temu może zapewnić firmie innowacyjne i kreatywne rozwiązania, które wyróżnią ją na tle konkurencji. Dodatkowo, współpracuje on z najlepszymi dostawcami i partnerami, co przekłada się na wysoką jakość usług świadczonych podczas eventów. Profesjonalny event manager dba także o każdy detal organizacji, począwszy od doboru lokalizacji, przez oprawę wizualną, aż po catering i atrakcje dla gości. Dzięki temu przedsiębiorstwo może być pewne, że wszystko będzie dopracowane w najmniejszym szczególe, co z pewnością zostanie docenione przez uczestników. Kolejną korzyścią wynikającą z zatrudnienia event managera jest oszczędność czasu i pieniędzy. Dzięki jego profesjonalizmowi i doświadczeniu, firma może uniknąć niepotrzebnych kosztów oraz nieprzewidzianych problemów organizacyjnych, co przekłada się na zwiększenie efektywności działań.

Profesjonalny event manager to także gwarancja sukcesu eventu. Dzięki jego zaangażowaniu i zaawansowanym umiejętnościom zarządzania, firma może być pewna, że wydarzenie będzie przyciągać uwagę i wspierać cele biznesowe. Dodatkowo, event manager jest w stanie szybko reagować na zmiany i nieprzewidziane sytuacje, co sprawia, że event przebiega bez zakłóceń. Wreszcie, profesjonalny event manager to także doskonała forma promocji firmy. Dzięki organizacji wydarzeń, firma może budować pozytywny wizerunek, zyskiwać nowych klientów oraz utrzymywać relacje z obecnymi partnerami biznesowymi. Eventy to doskonała okazja do promocji produktów i usług oraz budowania relacji interpersonalnych, co ma istotne znaczenie dla rozwoju firmy.

Zatrudnienie profesjonalnego event managera to inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa. Dzięki jego zaangażowaniu, doświadczeniu i kreatywności, firma może cieszyć się szeregiem korzyści, które przyczynią się do budowy pozytywnego wizerunku i wzrostu biznesu. Event manager to kluczowy gracz w organizacji wydarzeń, który wprowadza innowacje, kreuje niezapomniane doświadczenia i gwarantuje sukces każdego eventu.

Czy event managerem może być każdy? Czy mogłabyś opowiedzieć nam jakąś historię, która pokazuje jak ważne w tym zawodzie są poszczególne cechy osobowości?

Jeśli ktoś uważa, że event managarem może być każdy a jego rola sprowadza się do ładnego wyglądu i zabierania głosu przy mikrofonie to jest w olbrzymim błędzie. Pozwolę sobie przytoczyć dwie krótkie historie. Choć na swoim koncie mam ponad sześćset zorganizowanych wydarzeń to te dwa szczególnie zapadły mi w pamięć.

Pierwszy z nich miał miejsce jakieś dwa może trzy lata od otwarcia działalności. Jednym z moich kontrahentów B2B był luksusowy pięciogwiazdkowy hotel znajdujący się w samym sercu tętniącego życiem Sopotu i zatrudniający ponad dwieście osób. Brzmi jak wyzwanie prawda?

W luksusowym hotelu rola marketing managera jest niezwykle istotna i wpływa na sukces i wizerunek obiektu. Marketing manager pełni kluczową rolę w promowaniu hotelu, budowaniu marki oraz przyciąganiu klientów zainteresowanych luksusowym doświadczeniem. W sezonie letnim konkurencja dwoi się i troi by pozyskać turystów na wakacyjne pobyty. Jednym z głównych zadań marketing managera w luksusowym hotelu jest tworzenie strategii marketingowej, która pozwoli na skuteczne dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. W oparciu o analizę rynku, trendy i preferencje klientów, marketing manager opracowuje plany i kampanie, które mają na celu zwiększenie świadomości marki hotelu oraz generowanie popytu na usługi. Dba również o kreowanie wizerunku hotelu jako miejsca luksusowego i ekskluzywnego. Odpowiada za zarządzanie marką, w tym opracowanie spójnego wizerunku wizualnego, stylu komunikacji i wartości, które hotel reprezentuje. Współpracuje z różnymi działami hotelu, takimi jak recepcja, sprzedaż, restauracje czy spa, aby zapewnić spójność i doskonałe doświadczenie dla gości. Musi on doskonale rozumieć potrzeby i oczekiwania klientów oraz umiejętnie komunikować ofertę hotelu, korzyści i różnice w porównaniu do konkurencji. Marketing manager często angażuje się w działania public relations, współpracuje z mediami, influencerami i partnerami branżowymi, aby zwiększyć widoczność i prestiż hotelu.

Innym ważnym zadaniem marketing managera jest monitorowanie efektywności działań marketingowych i analiza wyników. Przy pomocy wskaźników, takich jak liczba rezerwacji, przychody czy wskaźniki zadowolenia klientów, marketing manager ocenia skuteczność działań i wprowadza ewentualne korekty, aby osiągnąć zamierzone cele.  To wszystko należało do moich obowiązków. Jako jedno z zadań delegowanych przez zarząd spółki-córki – czyli moich bezpośrednich chlebodawców – otrzymałam polecenie oficjalnego otwarcia plaży, którą hotel zaczął dzierżawić od miasta. Jeśli do głowy przyszła Wam budka z lodami, foodtrucki i dmuchańce to jesteście w błędzie. Pod uwagę trzeba było wziąć nie tylko wysoką rangę zaproszonych gości ale również szereg wytycznych i obostrzeń narzuconych przez miasto Sopot. Chcąc wyróżnić się na trójmiejskim rynku hotelarskim i korzystając z wypracowanych za czasów redakcji kontaktów, postanowiłam zorganizować pokaz jednej z najbardziej znanych polskich projektantem modowych. Po stworzeniu breefu, planu promocji, przygotowaniu prezentacji dla zarządu językiem korzyści, opracowaniu strategii komunikacji z odbiorcami i rozplanowaniu wydarzenia – pomysł bardzo przypadł do gustu moim pracodawcom. Rozpoczęły się kilku miesięczne przygotowania. Największym wyzwaniem okazało się przystosowanie plażowej infrastruktury. Choć jest to możliwe, nie lada wyczynem jest zbudowanie wybiegu dla modelek, doprowadzenie prądu, stworzenie miejsc dla widowni itp. na odpowiednio wysokim poziomie. Budowa rozpoczęła się bladym świtem i w zasadzie jedyne na co nie mieliśmy wpływu to…pogoda. Nad sopocką plażą pojawiły się ciemne chmury i choć nie do końca zwiastowały deszcz to z pewnością budziły niepokój wszystkich zaangażowanych w organizację eventu. Podczas spotkania wszystkich kierowników poszczególnych działów hotelu, zapadła decyzja o kontynuacji przygotowań i nie przenoszeniu pokazu do sal konferencyjnych. Chcąc upewnić się o właściwości podjętej przez w.w decyzji, skontaktowałam się z kontrolerami wierzy lotniczej, którzy z dużą dokładnością i precyzją poinformowali mnie o stanie pogody na najbliższe godziny. Deszcz i burza zostały całkowicie wykluczone, jednym problem (choć w mojej branży unikamy tego słowa jak ognia) okazał się wiatr. Firma podwykonawcza, mimo skarg, kontynuowała swoje prace. Nadszedł moment rozpoczęcia pokazu na którym pojawiali się liczni celebryci, przedstawiciele firm i reprezentanci mediów, których osobiście odprowadzałam do poszczególnych przygotowanych wcześniej miejsc.

Teraz przejdziemy do tego wątku o wyobrażeniach – stanęłam na scenie. Po tym jak kilka godzin wcześniej nowe kelnerki pomyliły mnie ze sprzątaczką – oczywiście nikomu nie ujmując  – po prostu byłam spocona, nieumalowana i w T-shircie, daleka od wizerunku pani manager luksusowego hotelu – stanęłam w mocnym makijażu ukrywającym sińce pod oczami, uczesana i w olśniewającej sukience witając przybyłych gości. Zrobiłam to co do mnie należy – wyczytałam partnerów i organizatorów wydarzenia, patronaty medianę, gości specjalnych. W głośnikach zabrzmiało kilka utworów „muzyki na żywo” po czym płynnie przeszłam do zapowiedzi kolejnych specjalnie przygotowanych na ten wieczór atrakcji. To były sekundy, które pamiętam jak przez mgłę. Na dziennikarkę siedzącą w pierwszy rzędzie widowni i kilka centymetrów od mojej twarzy konferansjera runęła rampa z oświetleniem. Jej pierwotnym zadaniem było doświetlać modelki na wybiegu. Dlaczego tak się stało? Już Wam wyjaśniam. Infrastruktura w tym podesty oraz oświetlenie i nagłośnienie, którego elementami są rampy podtrzymujące, przygotowywane były około czwartej może piątej nad ranem. Silny wiatr przez wiele godzin powodował wykopywanie się ich z pisaku, podnosząc je coraz wyżej na powierzchnię ziemi powodując brak mocnego i trwałego a przede wszystkim stabilnego umiejscowienia.

Ciężki, masywny metalowy, około trzy metrowy sprzęt zatrzymał się wprost na głowie i karku młodej dziewczyny w skutek którego doznała pęknięcia głowy i przestawienia kręgów szyjnych.  Kiedy ktoś z widowni zaczął krzyczeć na widok krwi, tłum zaczął ruszać w popłochu. Pamiętam pierwszą myśl, która przyszła mi do głowy „ludzie działają jak stado baranów. Zaraz się startują i będzie jeszcze gorzej. Muszę odwrócić ich uwagę”. Tak też zrobiłam. Mając na nogach prawie dwudziesto centymetrowe szpilki, podbiegłam do wokalistki by ta zaczęła śpiewać a DJ zgłośnił muzykę odwracając uwagę rozszalałego tłumu. W międzyczasie moja przyjaciółka bokiem wyprowadziła poszkodowaną do karetki.  Goście ponownie zaczęli zajmować miejsca a już niespełna kwadrans po wypadku bawili się w najlepsze oglądając zjawiskowe kreacje zdolnej projektantki. Event pomyślnie dobiegł końca a ja już myślałam nad wyciszeniem zaistniałego incydentu w mediach.  Pamiętam jak po wydarzeniu – ta sama przyjaciółka, która odprowadzała do karetki poszkodowaną – powiedziała do mnie „Paula to runęło chyba trzy centymetry przed Twoją twarzą a Tobie nawet powieka nie drgnęła i dalej ciągnęłaś przemowę przez mikrofon”. Cóż, faktycznie tak było. Zachowanie zimnej krwi w sytuacjach nagłych, elastyczność, szybkie analityczne myślenie okazały się w tym wypadku nie zbędne.

Bycie event managerem to praca pełna adrenaliny, emocji i wyzwań. Codziennie staje się przed zadaniem organizacji niezapomnianych wydarzeń, dbając o każdy szczegół i zapewniając, że wszystko przebiegnie zgodnie z planem. Jednak czasami ta praca może prowadzić do nagłego spadku kortyzolu i adrenaliny, które są nieodłącznymi towarzyszami tego zawodu.

W momencie, gdy ostatni gość opuszcza event, a wydarzenie dobiega końca, czułam  jak energia opada. Mój organizm, który był na pełnych obrotach przez długie godziny, nagle odczuwa zmęczenie. Nagły spadek kortyzolu, hormonu stresu, i adrenaliny, która mnie napędzała, pozostawia po wszystkim uczucie totalnego wyczerpania. W moim przypadku było to zmęczenie, wymioty, omdlenia, skurcze mięśni, tzw piasek w oczach i ból całego ciała, który utrzymywał się kilka dni po evencie. Podczas sytuacji stresowej, organizm ludzki zaczyna produkować hormony stresu, które mają za zadanie zmobilizować organizm i pomóc mu uporać się z trudną sytuacją. To właśnie dlatego w momencie runięcia rampy pozostałam na miejscu „nie wzruszona”. Krótkotrwałe działanie o charakterze mobilizującym nie jest niczym szkodliwym, wręcz może pomóc w osiągnięciu wyznaczonych celów. Problem pojawia się wtedy, gdy organizm odczuwa długotrwałe działanie hormonów stresu. Taki stan nie wpływa korzystnie na organizm i może prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. Wyobraź sobie, że w mojej karierze zawodowej był czas, kiedy organizowałam kilka eventów w miesiącu. Jakie były tego skutki zdrowotne? Możesz się tylko domyślać.

Kiedyś marketing był uważany za usługę luksusową. Jak jest dzisiaj?

Dziś rynek wygląda inaczej. Firmy dwoją się i troją, by prześcignąć się w komunikacji marki. Trend ten zaostrzył się jeszcze mocniej po pierwszym lockdownie, kiedy to większa część sprzedaży przeniosła się do internetu. I tutaj kolejna cecha – elastyczność. Zabrzmi to nieco brutalnie ale to co dla jednych jest stratą, dla innych jest szansą. Tak jak wspomniałam wcześniej, już w latach młodzieńczych nauczyłam się korzystać z szans, które pojawiają się na mojej drodze. Dla mnie pandemia okazała się szansą ponieważ znaczna część przedsiębiorców zrozumiała istnienie i obecność w sieci a co za tym idzie zaczęła dostrzegać potrzebę szeroko pojętych działań marketingowych. Nie dla wszystkich była ona jednak kurą znoszącą złote jajka. Wróćmy na chwilę do branży hotelarskiej i wspomnianego przez ze mnie lockdownu. Pandemia dla branży hotelarskiej była swego rodzajem gwoździem do trumny. Niewątpliwie to ten sektor – pandemia dotknęła najbardziej. Był jednak moment, w którym „na chwilę” hotele otworzyły się i przed drugim zamknięciem próbowały nadganiać starty. Branża hotelarska jest nieprzewidywalna i pełna niespodzianek. Praca w hotelu to nie tylko zapewnianie gościom komfortowego i luksusowego pobytu, ale także radzenie sobie z różnymi sytuacjami, które mogą się pojawić w każdej chwili. Nieprzewidywalność tej branży sprawia, że praca w niej jest dynamiczna, ekscytująca i wymagająca. Osoba będąca managerem czy dyrektorem hotelu codziennie staje przed nowymi wyzwaniami. Może być to nagły wzrost liczby rezerwacji, awaria systemu informatycznego lub nieoczekiwane żądania gości. Musi być gotowa na szybkie podejmowanie decyzji i elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności. Nieprzewidywalność branży hotelarskiej wymaga również umiejętności radzenia sobie ze stresem. Manager musi być odporny na presję i potrafić utrzymać spokój w sytuacjach kryzysowych. Goście oczekują profesjonalizmu i szybkiego rozwiązania problemów, a to wymaga zimnej krwi i umiejętności podejmowania trafnych decyzji nawet w trudnych sytuacjach. Jednak nieprzewidywalność branży hotelarskiej może być również źródłem niesamowitych doświadczeń i przygód. Codziennie istnieje możliwość spotkania ludzi z różnych kultur i narodowości.  Praca w hotelu daje możliwość poznawania nowych ludzi, rozwijania umiejętności międzykulturowej komunikacji i poszerzania swojego horyzontu. Nieprzewidywalność branży hotelarskiej sprawia, że każdy dzień jest inny.  Warto również podkreślić, że nieprzewidywalność branży hotelarskiej wymaga ciągłego doskonalenia i elastycznego podejścia. Trzeba być otwartym na nowe trendy, technologie i metody pracy, aby sprostać oczekiwaniom gości i utrzymać konkurencyjność na rynku.

Mimo że branża hotelarska jest nieprzewidywalna, to właśnie ta nieprzewidywalność sprawia, że praca w niej jest fascynująca i pełna wyzwań.

Któregoś dnia zadzwoniła do mnie starsza o ponad dekadę koleżanka zajmująca się cukiernictwem. Często byłam jej zleceniodawcą a ona dostarczała mi słodkie pyszności i wypieki na różnego rodzaju wydarzenia. Tym razem to ona jednak pierwsza nawiązała kontakt telefoniczny. Jej znajmy wykupił pałac na granicy województwa pomorskiego, który po pełnej rewitalizacji miał pełnić funkcję hotelu.  Potrzebny był ktoś, kto stworzy i opracuje spójną linię wizualną – stworzy logo, ofertę, materiały marketingowe, stronę internetową, gadżety ale przede wszystkim kto przygotuje wszystkie formalności do nadania kategoryzacji hotelu

Proces nadawania kategoryzacji hotelu jest zazwyczaj kontrolowany przez odpowiednie organizacje lub instytucje turystyczne w danym kraju. Pierwszym krokiem jest zgłoszenie hotelu do odpowiedniej instytucji lub organizacji turystycznej. Po zgłoszeniu hotelu, przeprowadzana jest inspekcja przez wyznaczonych inspektorów. Inspektorzy oceniają różne aspekty hotelu, takie jak standardy czystości, jakość obsługi, udogodnienia, wyposażenie pokoi, bezpieczeństwo czy przestrzeganie przepisów sanitarnych. Na podstawie przeprowadzonej inspekcji, hotel otrzymuje ocenę lub kategorię, która odzwierciedla jego jakość i standardy. Kategorie mogą się różnić w zależności od kraju, ale zazwyczaj obejmują gwiazdki, klucze lub symbole. W niektórych przypadkach, opinie gości mogą być również brane pod uwagę przy nadawaniu kategoryzacji. Może to obejmować oceny na platformach rezerwacyjnych, takich jak Booking.com czy TripAdvisor, lub opinie bezpośrednio przekazywane do instytucji turystycznej. Po przyznaniu kategoryzacji, hotel jest monitorowany regularnie, aby upewnić się, że nadal spełnia określone standardy. Wymagane jest regularne odnowienie kategoryzacji, które zazwyczaj odbywa się co kilka lat. Warto zauważyć, że kategoryzacja hotelu ma na celu zapewnienie gościom jasnej informacji na temat standardów i jakości usług. Dla hotelu może to być również ważne narzędzie marketingowe, które pomaga w przyciąganiu gości i budowaniu zaufania.

Tym kimś miałam być ja. Po zebraniu zespołu, nadaniu funkcji, przydzieleniu obowiązków i przejściu pozytywnie procesu kategoryzacji nadszedł czas przygotowań do oficjalnego otwarcia. Współpraca ta nie była łatwa ponieważ główną osobą zarządzająca ze strony hotelu, którego ja byłam jedynie podwykonawcom na kwartalnym kontrakcie była niespełna dwudziestotrzyletnia siostrzenica kupca obiektu, dla której była to pierwsza w życiu praca. Wyobrażacie sobie kilku milionowy majątek w rękach młodej osoby nie mającej pojęcia o pracy o przerośniętym ego? No właśnie. Odliczałam dni do końca realizacji tego projektu i do eventu, który miał być zwieńczeniem pracy całego zespołu.

Ponieważ hotel znajdywał się daleko od Trójmiasta i jakiejkolwiek infrastruktury w postaci komunikacji publicznej, obwodnicy czy autostrady znaczna część gości postanowiła wykupić nocleg w hotelu. Zresztą specjalnie na tę okazję została przygotowana oferta. Event rozpoczął się bez żadnych niespodzianek. Kolacja komentowana składająca się z wyszukanych dań przygotowanych na bazie składników od regionalnych dostawców, serwowana w towarzystwie specjalnie dobranych przez sommeliera win przy akompaniamencie muzyki na żywo. Na koniec zabawa wizytówka z nagrodami i czas wolny. Zegar wybił północ a w raz z nim zakończył się mój kontrakt. Ja i reszta teamu eventowego udaliśmy się do swoich pokoi by odpocząć po ciężkiej dobie pracy. Niestety nie wszyscy postąpili podobnie. Grono rozbawionych i pod wpływem dużej ilości napoi wysokoprocentowych gości, postanowiła urządzić prywatkę na tarasie tuż pod oknem mojego pokoju. Zabawa trwała do około czwartej nad ranem. Po nieprzespanej nocy wraz z resztą podwykonawców minionego wydarzenia, około godziny ósmej trzydzieści rano udaliśmy się na śniadanie. Właśnie kończyłam kawę, która miała być dla mnie zbawieniem kiedy do mojego stolika przybiegł spanikowany kelner krzycząc „Szefowa! Facetowi obcięło palec”. Ze stoickim spokojem, sącząc łyk americano z zimnym mlekiem, odpowiedziałam wskazując na miejsce znajdywania się apteczki pierwszej pomocy. Byłam przekonana, że ktoś z „gastro” zaciął się podczas przygotowywania kolejnych śniadań dla już urzędujących gości.

Fakt okazał się być zupełnie inny. Jeden z tarasowych imprezowiczów, wraz ze swoją partnerką postanowił zjeść śniadanie w miejscu nie do tego przeznaczonym bo na…leżakach z logo producenta win, które stanowiły w ogrodzie swego rodzaju lokowanie produktu. Ponieważ nasz głodomór był „wczorajszy” miał zachwiane poczucie równowagi jak i całą koordynację wszelkich czynności, które wykonywał. Siadając chwiejnym krokiem, trzymając w jednej ręce talerz z jajkami i tostami, nie skoordynował pracy drugiej ręki. W efekcie czego nie wyjął palców ze stelaża drewnianego leżaka, który pod wpływem dużego nacisku zadziałał jak gilotyna. Obcięta górna część środkowego palca spadła na pokrytą poranną rosą trawę. Na ten widok partnerka mężczyzny, której stan nie różnił się za bardzo od stanu swojego towarzysza, zemdlała. Po przyjeździe karetki okazało się, że ma ona wcześniej niezdiagnozowane problemy z sercem.

Kończąc tę historię dodam tylko, że młoda Pani manager o wybujałym ego nie podpisała dostarczonych przez ze mnie dokumentów od firmy ubezpieczeniowej usprawiedliwiając się brakiem czasu i konieczności. Faktem jest też, że mimo iż palca nie udało się przyszyć bowiem czas przyjazdu kartki był zbyt długi, pokrzywdzony tak czy inaczej nie otrzymałby odszkodowania od ubezpieczyciela ponieważ w jego krwi wciąż obecne były promile.

Jaki jest z tego wniosek z tych dwóch historii? Moja branża jest nieprzewidywalna. Podczas organizacji wydarzeń event managerowie muszą radzić sobie z różnymi zmiennymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak warunki pogodowe, lokalne przepisy czy dostępność zasobów. Nieprzewidywalne czynniki, takie jak nagłe zmiany w planach, awarie techniczne czy problemy logistyczne, mogą wymagać szybkiego dostosowania się i podejmowania decyzji w locie. Praca event managera wymaga umiejętności zarządzania ludźmi i współpracy z różnymi dostawcami, wykonawcami, personelem i klientami. Każda osoba ma swoje preferencje, oczekiwania i style pracy, co sprawia, że koordynowanie wszystkich zainteresowanych stron może być wyzwaniem. Nieprzewidywalność wynika z różnic w komunikacji, zmieniających się preferencji i niespodziewanych sytuacji interpersonalnych.

Czy organizacja jakiegoś wydarzenia przyniosła Ci szczególną satysfakcję?

W pandemię podjęłam współpracę z jedną z największych firm na świecie produkujących luksusowe jachty motorowe. Pewnie Was to zdziwi ale tak – właśnie w pandemie zostałam marketing mangerem marki, która swoje produkty sprzedawała w ponad trzydziestu pięciu krajach na całym świecie.  Choć nigdy wcześniej nie byłam związana z branżą jachtową to marketing marek luksusowy nie był mi obcy, mogę nawet pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie on jest moją specjalizacją. Prywatnie jestem zakochana w morzu (nurkowanie, pływanie, żeglowanie freediving, snoorkeling) i podróżach, była więc to doskonała okazja do połączenia przyjemnego z pożytecznym.  Jedną ze swego rodzaju tradycji tej polskiej firmy rodzinnej, było organizowanie corocznego spotkania dla klientów, podczas którego wspólnie mogli wymieniać się doświadczeniami i żeglarskimi historiami. Jak usłyszałam od wówczas pracujących tam osób, wcześniejsze spotkania ograniczały się do „wódki i zakąsek” ewentualnie słuchania Dj’a.

Oczywiście potraktowałam to jak wyzwanie. Uznałam, że klienci, którzy wydają miliony euro na zakup jachtu tylko dla swojej przyjemności zasługują na coś więcej niż sushi i ewentualne prosseco.

Na wizycie w biurze prezesa przedstawiłam plan organizacji, największego w Europie pokazu mody na wodzie. W barwnych słowach opowiadałam o wybiegu dla modelek w nowo otwartej marinie, widowni oglądającej kreacje bezpośrednio z pokładów swoich jachtów, ryczących silnikach luksusowych aut ustawionych tuż na nabrzeżu i jedzeniu oraz alkoholach dostarczanych wprost na luksusowe łódki przez kelnerów w białych jedwabnych rękawiczkach. Prezes słuchał z niedowierzaniem. Wiedziałam, że kwestią czasu jest kiedy padnie pytanie o budżet. Warto podkreślić, że nie sztuką jest organizacja wydarzenia kiedy dysponuje się kasą. W końcu pracę na budżetach potrafi wielu dobrych event managerów. Sztuką jest pozyskać jak najlepsze finansowanie od innych firm i jak najwięcej „ugrać w barterze”. Niestety polscy przedsiębiorcy nawet mimo gigantycznych przychodów jakie generują spółki, niechętnie wydają pieniądze na działania promocyjne. Rynek jest zepsuty. W tym tak jak również w innych wydarzeniach, kluczowe było znalezienie sponsorów. To właśnie magiczne słowo „sponsorzy”, przekonało szefa do akceptu mojego pomysłu. Rozpoczęły się przygotowania. Trzeba było stworzyć plan, koncepcję i cały harmonogram wydarzenia, porozmawiać z projektantami i dealerami samochodowymi, dopiąć szczegóły hotelu w którym miało odbywać się after party i późny poczęstunek, przeprowadzić casting modelek, stworzyć wszelkie niezbędne umowy, opłacić ubezpieczenie aż wreszcie opracować identyfikację wizualną wydarzenia wraz z zaproszeniem gości i reprezentantami mediów. Sprawa skomplikowała się o tyle, że o ile samo podstawienie jachtów na nabrzeże nie było wielkim wyzwaniem, o tyle stworzenie wybiegu dla modelek, przygotowanie infrastruktury, doprowadzenie nagłośnienia i przygotowanie miejsc dla widowni było już znacznie bardziej skomplikowane.

Cóż, pomyślicie „historia lubi się powtarzać”. Zawiodę Was, tym razem obyło się bez wypadków a i nauczona doświadczeniem sprzed kilku lat, doskonale widziałam na co warto zwrócić uwagę. Wyobraźcie sobie, że ubezpieczenie, które firma wykupiła na to wydarzenie za moją prośbą, obejmowała nawet… ewentualne utopie się modelki, gdyby ta a przez przypadek wypadła z jachtu i nie umiała pływać. Przezorny zawsze ubezpieczony. Tym bardziej, że jedną z atrakcji letniego popołudnia było przypłynięcie modelek ucharakteryzowanych na manekiny jachtem, z którego schodziły na marinę rozpoczynając pokaz. Przygotowując infrastrukturę zaangażowałam tapicernię firmy jachtowej, która uszyła specjalne poduszki na nabrzeżne ławy dla widowni, za nagłośnie i oświetlenie odpowiadała firma mojego serdecznego i niestety już świętej pamięci kolegi. Zagwozdką okazał się dostęp do prądu. Ponieważ było to nabrzeże, teren otwarty i nowo co powstała marina, którą otaczały z jednej strony budynki w stanie deweloperskim brakowało dostępu do prądu. Istniał jednak cień szansy, że właśnie w tych jeszcze nie zamieszkałych apartamentach i niedokończonych lokalach usługowych  znajduje się instalacja. Pozostawało więc ustalenie do kogo należą dwa pierwsze, znalezienie kontaktu, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, zgód, kluczy i…zaproszenie właścicieli na event. Po setkach wykonanych telefonów i wysłanych maili udało się. Mieliśmy komplet wszystkiego, co było potrzebne do pełnej realizacji wydarzenia.

Nadszedł więc pamiętny dzień…

Rano właściciele luksusowych jednostek wyruszyli we wspólny rejs po zatoce by następnie w ciepłe letnie popołudnie zacumować w przygotowanej do pokazu marinie przez którą rozpościerał się elegancki granatowy przygotowany pod wybieg dla modelek kilkuset metrowy dywan. Wydarzenie rozpoczęło się, z głośników rozbrzmiała muzyka. Modelki, zgodnie z moją wizją wpłynęły jednym z największych jachtów dostępnych w tym brandzie a następnie zgrabnie rozpoczęły pokaz topowych projektantów prezentując zjawiskowe kreacje prawie pięciuset osobowej publiczności zgormadzonej na nabrzeżu, na której dodatkowo czekały ekskluzywne letnie bary z winem i szampanem, pokaz i jazdy testowe szybkich luksusowych samochodów oraz inne atrakcje.

Do dziś słuchając melodii, która była tłem pokazu wracają emocje jakie towarzyszyły mi tamtego dnia i do dziś mediach można znaleźć liczne publikacje opisujące tamto „największe tego typu wydarzenie w Polsce”. Dokonałam czegoś, czego do tej pory nie zrobił nikt inny. Dokonałam niemożliwego.

Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się, jak niektóre osoby potrafią dokonywać rzeczy, które dla innych wydają się niemożliwe? To właśnie siła determinacji, wiara w siebie i nieustanne dążenie do celu pozwalają na przekraczanie granic i dokonywanie rzeczy, które wydają się niemożliwe.

Dokonywanie rzeczy niemożliwych to nie tylko akt odwagi, ale również wyraz kreatywności i innowacyjności…

Często wymaga to myślenia poza schematami i szukania nowych rozwiązań, które mogą prowadzić do osiągnięcia celu. To właśnie ten niezwykły umysłowy wysiłek pozwala na dokonanie rzeczy, które inni uważają za niemożliwe.

Czasami droga do osiągnięcia celu jest pełna przeszkód, ale to właśnie te trudności i wyzwania sprawiają, że osiągnięcie sukcesu jest jeszcze bardziej satysfakcjonujące. Ci, którzy potrafią przekraczać granice i nie poddają się w obliczu trudności, stają się prawdziwymi bohaterami swojego czasu. Dokonywanie rzeczy niemożliwych wymaga również silnej woli i wytrwałości. Wielu ludzi może się zniechęcać na początku, ale ci, którzy nieustannie dążą do swoich celów, są w stanie pokonać wszelkie przeciwności losu. To właśnie ta nieustępliwość i determinacja prowadzą do osiągnięcia rzeczy, które dla innych wydają się niemożliwe. Dokonywanie rzeczy niemożliwych to również wyraz odwagi i wiary w siebie. Często wymaga to ryzyka i opuszczenia strefy komfortu. Ale to właśnie w tych momentach, kiedy stajemy twarzą w twarz z naszymi największymi obawami i wątpliwościami, możemy odkryć nasze prawdziwe możliwości. Gdy dokonujemy rzeczy niemożliwych, inspirujemy innych do działania i pokazujemy, że ograniczenia są tylko w naszych umysłach. Nasze sukcesy stają się motywacją dla innych, aby również podążać za swoimi marzeniami i dążyć do osiągnięcia rzeczy, które wydają się niemożliwe. Dokonywanie rzeczy niemożliwych to nie tylko osiągnięcie celu, ale również podróż pełna nauki, wzrostu i samorozwoju. To proces, który pozwala nam odkrywać nasze prawdziwe możliwości i pokonywać własne granice. Więc nie bój się marzyć i dążyć do rzeczy, które wydają się niemożliwe. Bo to właśnie wtedy, gdy przekraczamy granice swoich ograniczeń, możemy odkryć prawdziwy potencjał i dokonywać rzeczy, które wydają się niemożliwe.

Czy za pomocą udziału w eventach możemy budować również swoją markę osobistą i kreować wizerunek eksperta?

Bez wątpienia, udział w eventach stanowi doskonałą okazję do budowania marki osobistej i kreowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Eventy to idealne miejsce do prezentacji swoich umiejętności, zdobycia nowych kontaktów zawodowych oraz zbudowania pozytywnego wizerunku wśród innych uczestników. Współczesny rynek pracy i biznesu coraz bardziej stawia na personal branding, czyli kreowanie i budowanie własnej marki osobistej. Dzięki udziałowi w eventach, można pokazać swoje kompetencje, doświadczenie oraz wiedzę w danej dziedzinie. Prezentując się jako ekspert podczas konferencji, targów czy warsztatów, zyskujemy szansę na zbudowanie pozytywnego wizerunku i zaufania wśród innych profesjonalistów.

Ponadto, udział w eventach pozwala nam na nawiązanie cennych kontaktów oraz budowanie relacji z innymi specjalistami z branży. Dzięki temu możemy poszerzać swoją sieć kontaktów, wymieniać doświadczenia oraz zdobywać nowe możliwości zawodowe. Może się okazać, że podczas eventu poznamy kogoś, kto pomoże nam w rozwoju kariery lub polecenie nas jako eksperta w swoim środowisku. Warto również podkreślić, że udział w eventach pozwala nam na promocję swojej marki osobistej wśród potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Poprzez aktywne udział w konferencjach, wystąpienia na scenie czy udział w panelach dyskusyjnych, możemy zwrócić uwagę na siebie i swoje kompetencje. To doskonała okazja do zbudowania reputacji eksperta w danej dziedzinie oraz zyskania rozpoznawalności w środowisku zawodowym. W dzisiejszym świecie, gdzie konkurencja na rynku pracy jest coraz większa, budowanie własnej marki osobistej i kreowanie wizerunku eksperta są kluczowymi elementami sukcesu. Dlatego warto aktywnie uczestniczyć w eventach, aby promować swoje umiejętności, zdobywać nowe kontakty oraz budować pozytywny wizerunek jako profesjonalista w swojej dziedzinie. Udział w eventach to doskonała okazja do rozwoju osobistego i zawodowego oraz budowania marki osobistej, która przyczyni się do osiągnięcia sukcesu w karierze zawodowej.

Czy event marketing powinien iść w parze z innymi działaniami marketingowymi i PR-owymi?

Event marketing to nie tylko sposób na promocję marki, ale także doskonała okazja do budowania relacji z klientami i potencjalnymi klientami. Dlatego tak ważne jest, aby łączyć działania event marketingowe z innymi działaniami marketingowymi i PR-owymi.

W dzisiejszych czasach, kiedy rynek jest nasycony informacjami i reklamami, trudno jest wyróżnić się i przyciągnąć uwagę odbiorców. Dlatego event marketing staje się coraz bardziej popularny – bo oferuje bezpośredni kontakt z klientami i pozwala na budowanie emocjonalnych więzi z marką.

Jednak aby event marketing był skuteczny, nie wystarczy tylko zorganizować atrakcyjne wydarzenie. Musi być on częścią spójnej strategii marketingowej, która obejmuje także inne formy promocji, takie jak reklama w internecie, działa na mediach społecznościowych czy kampanie PR-owe.

Dlaczego więc event marketing powinien iść w parze z innymi działaniami marketingowymi i PR-owymi? Po pierwsze, bo pozwala to na większy zasięg i skuteczność promocji. Dzięki różnorodnym kanałom komunikacji, marka może dotrzeć do szerszej grupy odbiorców i być bardziej widoczna na rynku.

Po drugie, łączenie różnych form promocji pozwala budować spójny wizerunek marki i komunikację z klientami. Działania event marketingowe mogą być uzupełnione o treści na stronie internetowej, wpisy na blogu czy relacje prasowe, co pozwala na zwiększenie zaangażowania odbiorców i budowanie więzi z marką.

Wreszcie, event marketing w parze z innymi działaniami marketingowymi i PR-owymi pozwala na lepsze mierzenie efektów działań. Dzięki analizie danych i wskaźników z różnych form promocji, firmy mogą lepiej zrozumieć swoich klientów, dostosować swoje działania do ich potrzeb i preferencji oraz zwiększyć skuteczność swoich kampanii.

Podsumowując, event marketing powinien iść w parze z innymi działaniami marketingowymi i PR-owymi, ponieważ pozwala to na lepszą promocję marki, budowanie relacji z klientami i skuteczniejsze działania marketingowe. Dlatego warto inwestować czas i środki w kompleksowe strategie promocji, które obejmują różnorodne formy komunikacji z odbiorcami.

Redakcja: Dziękuję za rozmowę!

Rozmawiała: Ilona Adamska

Paulina Marwińska – właścicielka Agencji Reklamowej Maarwin. Członkini Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu. Od prawie dziesięciu lat ściśle związana z PR-em, marketingiem, reklamą oraz sprzedażą. Dziennikarka i pasjonatka podróży. Uczestniczka wielu szkoleń marketingowych, sprzedażowych, brandingowych i networkingowych. W roku 2019 znalazła się wśród TOP 100 Kobiet Biznesu wg. Pulsu Biznesu i była najmłodszą w historii osobą zakwalifikowaną do tego rankingu. W 2020 roku była jednym z ekspertów podczas panelu dyskusyjnego podczas pomorskiej edycji Forum Firm Rodzinnych Forbes.  Zajęła również III miejsce w plebiscycie „Osobowość Roku 2019″ wg. Dziennika Bałtyckiego oraz II miejsce w plebiscycie „Osobowość Roku 2020″ w tym samym plebiscycie. Była jedną z dziesięciu kobiet, które znalazły się w cyklu „Kobieta z pasją” na łamach ogólnopolskiego miesięcznika Imperium Kobiet. Zdobywczyni prestiżowej statuetki „Lider w kreowaniu pozytywnego wizerunku firm” w konkursie Polish Businesswoman Awards magazynu ogólnopolskiego „Businesswoman&Life” w 2022 roku. Zdobywczyni prestiżowej statuetki „Globalne działania Marketing&PR” w konkursie Polish Businesswoman Awards magazynu ogólnopolskiego „Businesswoman&Life” w 2022 roku. Zdobywczyni tytułu „Liderka Roku Trójmiasto 2023” w Woj. Pomorskim wg Grupy Inwestycyjnej ARCHE. Zdobywczyni Statuetki „Kobieta Sukcesu 2023” oraz „Marka Osobista Roku 2023” Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu. Panelistka podczas II FORUM KOBIET. Marketer. Strateg komunikacji marki, grafik designer. 

Jeden z najlepszych specjalistów od PR w Polsce działający również na rynku globalnym. Organizatorka wielu eventów komercyjnych, jak i kulturalnych. Konferansjerka.  Zorganizowała ponad 600 eventów, przeprowadziła około 300 wywiadów. Ona sama jak i agencja Maarwin ceni sobie współpracę ze stałymi klientami dla których nieustannie monitoruje ich postrzeganie w danej grupie docelowej, nie tylko wkraczając do akcji w sytuacji kryzysowej, ale także wpływając na opinię publiczną w codziennych, niekoniecznie spektakularnych akcjach. Na chwilę obecną skupia wokół siebie marki z sektora Premium zajmujące się produkcją lub sprzedażą dóbr luksusowych, ocieplając ich wizerunek, kreując trendy sprzedażowe i targetując dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej przez media tradycyjne, internetowe i inne formy promocji pomagające w budowaniu dobrego PR-u.

www.maarwin.pl

fot. Freepik.com / Archiwum prywatne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

bannery-www-336x280_2

Related articles

5 trendów w CX na 2024 rok

Customer experience coraz śmielej wkracza do świadomości przedsiębiorców. W 2023 roku aż 65% firm postawiło sobie za cel...

Dorota Zakrzewska: Jeśli my same w siebie nie uwierzymy, to kompletnie nikt w nas nie uwierzy

Zdarza się, że wpadamy w rutynę, przestajemy wierzyć, że uda nam się spełnić swoje marzenia, tracimy chęć do...

Jak w pełni wykorzystać moc antyoksydantów?

W dzisiejszym świecie, pełnym wyzwań i dynamicznego tempa życia, dbanie o zdrowie staje się priorytetem. Antyoksydanty to cisi...

Pokolenie Z wielokrotnie zmieni nie tylko pracę, ale i branżę

W życiu będę kelnerką, specjalistką ds. marketingu i hotelarką… Jak wskazują dane z najnowszego badania Pracuj.pl, 58% przedstawicieli...