Publiczne wystąpienia stanowią potężne narzędzie, które pozwala nie tylko na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, ale również na budowanie i wzmacnianie marki osobistej. Panelistki i prelegentki na konferencjach mają wyjątkową szansę, aby zaprezentować swoje umiejętności, nawiązać kontakty biznesowe i zdobyć uznanie w branży. O tym, jak udział w panelach i konferencjach wpłynął na ich rozwój zawodowy i osobisty opowiadają członkinie Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.
Rozwój osobisty i wzmacnianie biznesu
Katarzyna Pietrzyk Bilewicz, z wykształcenia psycholog i właścicielka firmy Higiena Serwis, opisuje, jak wystąpienia publiczne przyczyniły się do jej rozwoju:
„Biorąc udział w panelach i konferencjach jako prelegentka dostrzegam, jak bardzo ten rodzaj aktywności pozwala mi się rozwijać i wspiera mój biznes. Choć wystąpienia publiczne bywają stresujące i wymagają wyjścia ze strefy komfortu, dokładam starań, by przekazywać wartościowe, ciekawe treści. Uważam, że kluczowe jest staranne przygotowanie do każdego wystąpienia, zwłaszcza jako prelegentka, gdzie muszę zadbać o to, aby moje wystąpienie było nie tylko ciekawe i spójne, ale przede wszystkim dostarczało wartość słuchaczom. Nauka modelowania głosu oraz sztuka wygłaszania przemówień są niezwykle trudne, jednak widzę w tym wyzwanie i bardzo dużą możliwość osobistego rozwoju. W przygotowaniach bardzo mi pomagają inne aktywności, takie jak nagrywanie rolek czy filmików, udział w podcastach i wywiadach – to świetne sposoby na oswojenie się z kamerą i publicznością, przełamanie swoich barier, kontrolowanie swojego głosu i mowy ciała oraz doskonalenie innych umiejętności potrzebnych do dobrych wystąpień publicznych.„
Moc, która napędza
Katarzyna Marynowska, Archiwistka i Redaktor Polskiego Stowarzyszenia Chorych na Miastenię Gravis „Gioconta”, podkreśla znaczenie mocy, jaką czerpie z wystąpień publicznych:
„MOC – to słowo klucz, które napędza mnie, gdy znajduję się na mównicy, gdy widzę ludzi wpatrzonych we mnie i zasłuchanych. MOC – to uczucie, gdy wyrażasz opinię w kwestii dla Ciebie ważnej. MOC – gdy widzisz JĄ u ludzi, gdy wychodzą po Twoim wykładzie. Bycie panelistką to dla mnie za każdym razem ogromne przeżycie. W dobie Internetu często służę także pisaniem na tematy, które są bliskie mojemu sercu. By być naprawdę dobrą, wartościową osobą i udzielać publicznych rad – bo na tym to polega – po pierwsze trzeba być świadomym odpowiedzialności za to, co się mówi oraz mówić z serca i duszy. Ja przede wszystkim czerpię radość ze spotkań z ludźmi. Z każdym kolejnym wystąpieniem dowiaduję się, co moich słuchaczy interesuje i dlaczego przyszli na spotkanie ze mną. Mobilizuje mnie to do zdobywania dalszej wiedzy„.
Kreowanie marki eksperta
Agata Malec-Łupińska, prezes firmy doradczo-szkoleniowej Marathon Partners, wskazuje na wpływ publicznych wystąpień na budowanie marki osobistej:
„Wystąpienia publiczne, udział w panelach, prelekcje wpływają na kreowanie marki osobistej eksperta czy lidera, a tym samym na budowanie i wzmacnianie wizerunku pracodawcy. Wyrażenie siebie, mierzenie się z własnymi ograniczeniami i lękami oraz możliwość dzielenia się wiedzą, pasją, inspirowanie innych do działania czy też zmiana perspektywy i poszerzanie horyzontu to tylko nieliczne wartości, jakie czerpiemy z bycia prezenterem czy prelegentem. Niestety, nie wszyscy mają taki sam potencjał do tego, aby być dobrym prezenterem, mówcą. Istotnym elementem, który może znacząco przyczynić się do osiągnięcia zamierzonych celów, przyciągnąć uwagę publiczności, jak również pozyskać zainteresowanie odbiorców, jest charyzma. Charyzmatyczni mówcy są postrzegani jako bardziej wiarygodni, wpływają na opinię innych, potrafią pociągnąć ich za sobą. Drugim istotnym elementem jest pozytywne nastawienie, dzięki któremu mówca pozyskuje przychylność i sympatię uczestników wystąpienia oraz inspiruje ich do działania.„
Inspiracja i motywacja
Beata Karczewska, ekspertka, szkoleniowiec i członkini zespołu Działu Ochrony Danych Osobowych w Orlen S.A., mówi o radości, jaką czerpie z kontaktu z publicznością:
„Nikt mnie tak nie motywuje, jak moi słuchacze, których po prostu lubię. Osobiście lubię słuchać ludzi, których rozumiem, którzy zapalają mnie tym ogniem, który sami w sobie posiadają. 20 lat temu zostałam prelegentką, poprowadziłam kilka tysięcy szkoleń i warsztatów, jestem Ambasadorem Marki ORLEN i ekspertem w dziedzinie ochrony informacji i danych osobowych. Bycie ambasadorem marki nie ogranicza się tylko do tego, co robimy zawodowo, to bycie dobrym obserwatorem, pasjonatem, profesjonalistą mogącym wyrażać pozytywne lub negatywne opinie, ale zawsze z właściwym szacunkiem, konstruktywnie w taki sposób, aby nikogo nie urazić. Udział w różnego rodzaju wystąpieniach publicznych jako prelegent jest bardzo dobrym sposobem na promowanie marki osobistej oraz budowanie wizerunku eksperta. Dzięki temu możesz dzielić się z innymi wiedzą i doświadczeniem, ale także dać się lepiej poznać i przekonać do siebie odbiorców.„
Odwaga i autentyczność
Edyta Kwiatkowska-Pelizg, Coacherka ICF i facylitatorka IAF, opisuje swoją drogę od niepewnych wystąpień do power speechy:
„Każdy z nas nosi w sobie wiedzę wartą przekazania. Kiedy przyjęłam tę myśl, zaczęłam stawać na scenie z odwagą i wiarą w to, że moje słowa mają znaczenie. Na przestrzeni dosłownie kilku lat przeszłam drogę od kiepskich, nudnych wystąpień do power speechy, które wygłaszam na coraz większych, nawet międzynarodowych scenach. Taka możliwość daje szansę na niesienie wartości naszej marki osobistej w skali jeden do wielu z opcją budowania relacji. Uważam, że najlepsi mówcy to właśnie ci, którzy po wyjściu na scenę zapominają o sobie i są całym sercem z publicznością, a odbiorcy zawsze wyczują brak autentyczności. Najtrudniejszym dla mnie było nauczenie się rozmów, które odbywają się po wystąpieniach. Dzisiaj czerpię z nich ogromną radość, a niejednokrotnie właśnie w tych rozmowach odnalazłam swoich najbardziej zaangażowanych klientów.„
Dzielenie się doświadczeniami
Mirosława Kowalkowska, doradca życiowy i finansowy, coach i mentor finansowy, podkreśla wartość dzielenia się swoimi spostrzeżeniami:
„Miałam przyjemność występować jako panelistka na III Forum Kobiet. Jest rzeczą ważną, aby kobiety, które już osiągnęły sukces – jestem w biznesie od 1995 roku – dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i przede wszystkim problemami, z jakimi spotykają się na swojej drodze zawodowej. Udział w forum i możliwość wypowiedzenia się do szerszego grona swoich przemyśleń jest bardzo cenny. Przede wszystkim forma taka daje możliwość udziału w dyskusji. Jest ogromną wartością poznać zdania innych kobiet na ten sam temat. Moim zdaniem najtrudniej jest przemawiać do mężczyzn. Są bardziej surowi w ocenie. Na forum staram się przekazać wiele przykładów z własnej praktyki zawodowej. Dzielenie się nimi ułatwia mi przeprowadzenie wykładu.„
Podsumowanie
– Bycie panelistką na konferencjach to nie tylko zaszczyt i wyróżnienie, ale przede wszystkim skuteczne narzędzie budowania marki osobistej. Poprzez zwiększenie widoczności, nawiązywanie wartościowych kontaktów oraz prezentowanie się jako ekspert w swojej dziedzinie, można znacząco wzmocnić swoją pozycję na rynku. Dobrze przygotowane i przeprowadzone wystąpienia publiczne są inwestycją w przyszłość, która przynosi wymierne korzyści zarówno dla jednostki, jak i całej organizacji, którą reprezentuje. – podsumowuje Ilona Adamska, red. naczelna portalu Lwice Biznesu, prezes Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.
Pamiętajmy: Mimo stresu i wyzwań związanych z wystąpieniami, korzyści płynące z dzielenia się swoimi doświadczeniami są nieocenione. Dzięki odwadze i zaangażowaniu możecie nie tylko rozwijać się osobiście, ale także inspirować i motywować innych do działania.
ZAPAMIETAJ: Co daje bycie panelistką?
1. Zwiększenie widoczności i rozpoznawalności
2. Networking na wysokim poziomie
3. Budowanie autorytetu i zaufania
4. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
5. Możliwości medialne (medialny rozgłos)
6. Inspiracja innych
Więcej o Klubie na www.ekkb.pl