Hejt w biznesie 2025. Skala problemu, konsekwencje i działania naprawcze. Premiera raportu

Date:

Share post:

W ekskluzywnych wnętrzach Arche Hotel Krakowska odbyła się premiera najnowszych badań dotyczących hejtu w biznesie. Wydarzenie zorganizowano w ramach konferencji magazynu LAW BUSINESS QUALITY „Nowoczesny biznes. Wartości. Wizja. Rozwój”. Badania zostały przeprowadzone przez zespół prof. Dominiki Maison i powstały w ramach kampanii społecznej NIE HEJTUJĘ-MOTYWUJĘ, prowadzonej przez fundację „W zgodzie ze sobą” Ilony Adamskiej. W dyskusji panelowej udział wzięła także ceniona dziennikarka Beata Pawlikowska, która na własnej skórze doświadczyła fali internetowego hejtu.

Hejt w biznesie: skala zjawiska

Wyniki badań ujawniają niepokojące tendencje w obszarze hejtu wymierzonego w przedsiębiorców, firmy oraz ich pracowników:

  • 34% dorosłych Polaków zetknęło się z hejtem w biznesie.
  • 45% respondentów widziało obraźliwe treści dotyczące jakiejś firmy.
  • 25% osób doświadczyło hejtu skierowanego bezpośrednio w ich miejsce pracy.
  • 10% Polaków przyznaje się do hejtowania firm, w których pracują lub innych firm.

Najczęstszym obiektem hejtu są oferta firmy (produkty/usługi, jakość obsługi klienta) oraz polityka firmy, zwłaszcza jej wpływ na pracowników i lokalne społeczności.

Kto stoi za hejtem w biznesie?

Badania pokazują, że Polacy dostrzegają różne źródła hejtu w biznesie:

  • 54% uważa, że hejt wynika głównie z niezadowolenia pracowników.
  • 48% twierdzi, że jest to działanie konkurencji.
  • 37% przypisuje hejt niezadowolonym konsumentom.

Przyczyny hejtu w biznesie

Analiza badań wskazuje kilka kluczowych powodów, dla których ludzie angażuja się w hejt wobec firm:

  • 30% – poczucie anonimowości i bezkarności w sieci.
  • 29% – negatywne doświadczenia z firmą.
  • 25% – zazdrość.
  • 18% – odreagowanie własnych niepowodzeń, nieuczciwa konkurencja.
  • 17% – niezadowolenie z własnej pozycji w firmie i chęć nagłośnienia problemów wewnętrznych.

Jak Polacy reagują na hejt w biznesie?

Wyniki pokazują, że dla wielu osób hejt w biznesie nie stanowi istotnego problemu:

  • 10% reaguje rozbawieniem lub uważa, że firmie „się należało”.
  • 44% pozostaje obojętna wobec hejtu.

Hejt a równość płci w miejscu pracy

Interesującym aspektem badań jest różnica w postrzeganiu i doświadczeniu hejtu przez kobiety i mężczyzn w miejscu pracy:

  • Kobiety rzadziej niż mężczyźni otrzymują pozytywne komentarze dotyczące kompetencji zawodowych.
  • Kobiety częściej są chwalone za wygląd lub życie prywatne, niż za umiejętności zawodowe.

Jednocześnie aż 79% pracujących Polaków deklaruje, że usłyszało pozytywny komentarz dotyczący ich kompetencji od współpracowników lub przełożonych.

Jak mówi Ilona Adamska, pomysłodawczyni raportu „Hejt w biznesie 2025”:

Dane z badań pokazują niepokojący trend związany z oceną kompetencji zawodowych kobiet w środowisku pracy. Choć 79% Polaków deklaruje, że usłyszało pozytywny komentarz dotyczący ich umiejętności, to w przypadku kobiet częściej są to uwagi dotyczące wyglądu lub życia prywatnego, a rzadziej realnych kompetencji. Może to świadczyć o utrwalonych stereotypach, które wciąż funkcjonują w biznesie i mogą wpływać na rozwój zawodowy kobiet. Takie nierówności mogą prowadzić do zaniżonej samooceny, ograniczonej motywacji oraz mniejszych szans na awans. Warto, by pracodawcy oraz współpracownicy byli bardziej świadomi tego zjawiska i zwracali uwagę na to, jakie komunikaty przekazują w miejscu pracy.

Konsekwencje hejtu w biznesie

Skutki hejtu w biznesie mogą być poważne, zarówno dla firm, jak i ich pracowników:

  • 46% – przejściowe pogorszenie reputacji marki.
  • 44% – straty finansowe.
  • 38% – długotrwały uszczerbek na wizerunku.
  • 30% – negatywny wpływ na morale pracowników.

Nowa inicjatywa: warsztaty przeciwdziałania hejtowi

Wyniki badań stały się punktem wyjścia do zainicjowanych w marcu 2025 roku warsztatów profilaktycznych, skierowanych do pracowników instytucji państwowych, urzędów, firm prywatnych oraz korporacji. Jak podkreśla Ilona Adamska, filozof, etyk i edukatorka:

„Celem tych spotkań jest podnoszenie świadomości na temat skutków mowy nienawiści, rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji opartej na szacunku oraz budowanie zdrowego środowiska pracy wolnego od przemocy słownej. Poprzez edukację i otwarty dialog chcemy wspierać organizacje w tworzeniu bezpiecznej i empatycznej przestrzeni dla wszystkich pracowników.”

Pełny raport można pobrać na stronie Fundacji: www.fundacjawzgodziezesoba.pl/raporty.

Badania zostały zrealizowane dzięki wsparciu sponsorów: 2N-Everpol Sp. z o.o., ZnanyLekarz, Higiena Serwis, BeautyEko Monika Blezień-Ruszaj, Arche Hotel Krakowska oraz Angel Poland Group.

*** Patronat Honorowy nad konferencją i premierą badań objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

bannery-www-336x280_2

Related articles

Rywalizacja i hejt wśród kobiet. Przyczyny i sposoby budowania wsparcia

Środowisko pracy powinno być przestrzenią współpracy, wzajemnego wsparcia i budowania wspólnych sukcesów. Niestety, często obserwujemy zjawisko rywalizacji i...

Przekonania, które nas blokują. Jak uwolnić się od wewnętrznych paradygmatów i osiągnąć sukces

W świecie biznesu często mówi się o strategiach, narzędziach i technologiach, które prowadzą do sukcesu. Jednak prawdziwa bariera...

Jak budować pewność siebie w biznesie?

Pewność siebie w biznesie to nie tylko atut – to fundament skutecznego działania, podejmowania decyzji i budowania silnej...

Zostań bohaterką okładki prestiżowego magazynu Law Business Quality

Magazyn LAW BUSINESS QUALITY – przestrzeń dla liderów, ekspertów i osób z misją – po trzyletniej przerwie powrócił...