W ekskluzywnych wnętrzach Arche Hotel Krakowska odbyła się premiera najnowszych badań dotyczących hejtu w biznesie. Wydarzenie zorganizowano w ramach konferencji magazynu LAW BUSINESS QUALITY „Nowoczesny biznes. Wartości. Wizja. Rozwój”. Badania zostały przeprowadzone przez zespół prof. Dominiki Maison i powstały w ramach kampanii społecznej NIE HEJTUJĘ-MOTYWUJĘ, prowadzonej przez fundację „W zgodzie ze sobą” Ilony Adamskiej. W dyskusji panelowej udział wzięła także ceniona dziennikarka Beata Pawlikowska, która na własnej skórze doświadczyła fali internetowego hejtu.
Hejt w biznesie: skala zjawiska
Wyniki badań ujawniają niepokojące tendencje w obszarze hejtu wymierzonego w przedsiębiorców, firmy oraz ich pracowników:
- 34% dorosłych Polaków zetknęło się z hejtem w biznesie.
- 45% respondentów widziało obraźliwe treści dotyczące jakiejś firmy.
- 25% osób doświadczyło hejtu skierowanego bezpośrednio w ich miejsce pracy.
- 10% Polaków przyznaje się do hejtowania firm, w których pracują lub innych firm.
Najczęstszym obiektem hejtu są oferta firmy (produkty/usługi, jakość obsługi klienta) oraz polityka firmy, zwłaszcza jej wpływ na pracowników i lokalne społeczności.

Kto stoi za hejtem w biznesie?
Badania pokazują, że Polacy dostrzegają różne źródła hejtu w biznesie:
- 54% uważa, że hejt wynika głównie z niezadowolenia pracowników.
- 48% twierdzi, że jest to działanie konkurencji.
- 37% przypisuje hejt niezadowolonym konsumentom.
Przyczyny hejtu w biznesie
Analiza badań wskazuje kilka kluczowych powodów, dla których ludzie angażuja się w hejt wobec firm:
- 30% – poczucie anonimowości i bezkarności w sieci.
- 29% – negatywne doświadczenia z firmą.
- 25% – zazdrość.
- 18% – odreagowanie własnych niepowodzeń, nieuczciwa konkurencja.
- 17% – niezadowolenie z własnej pozycji w firmie i chęć nagłośnienia problemów wewnętrznych.
Jak Polacy reagują na hejt w biznesie?
Wyniki pokazują, że dla wielu osób hejt w biznesie nie stanowi istotnego problemu:
- 10% reaguje rozbawieniem lub uważa, że firmie „się należało”.
- 44% pozostaje obojętna wobec hejtu.
Hejt a równość płci w miejscu pracy
Interesującym aspektem badań jest różnica w postrzeganiu i doświadczeniu hejtu przez kobiety i mężczyzn w miejscu pracy:
- Kobiety rzadziej niż mężczyźni otrzymują pozytywne komentarze dotyczące kompetencji zawodowych.
- Kobiety częściej są chwalone za wygląd lub życie prywatne, niż za umiejętności zawodowe.
Jednocześnie aż 79% pracujących Polaków deklaruje, że usłyszało pozytywny komentarz dotyczący ich kompetencji od współpracowników lub przełożonych.

Jak mówi Ilona Adamska, pomysłodawczyni raportu „Hejt w biznesie 2025”:
Dane z badań pokazują niepokojący trend związany z oceną kompetencji zawodowych kobiet w środowisku pracy. Choć 79% Polaków deklaruje, że usłyszało pozytywny komentarz dotyczący ich umiejętności, to w przypadku kobiet częściej są to uwagi dotyczące wyglądu lub życia prywatnego, a rzadziej realnych kompetencji. Może to świadczyć o utrwalonych stereotypach, które wciąż funkcjonują w biznesie i mogą wpływać na rozwój zawodowy kobiet. Takie nierówności mogą prowadzić do zaniżonej samooceny, ograniczonej motywacji oraz mniejszych szans na awans. Warto, by pracodawcy oraz współpracownicy byli bardziej świadomi tego zjawiska i zwracali uwagę na to, jakie komunikaty przekazują w miejscu pracy.
Konsekwencje hejtu w biznesie
Skutki hejtu w biznesie mogą być poważne, zarówno dla firm, jak i ich pracowników:
- 46% – przejściowe pogorszenie reputacji marki.
- 44% – straty finansowe.
- 38% – długotrwały uszczerbek na wizerunku.
- 30% – negatywny wpływ na morale pracowników.

Nowa inicjatywa: warsztaty przeciwdziałania hejtowi
Wyniki badań stały się punktem wyjścia do zainicjowanych w marcu 2025 roku warsztatów profilaktycznych, skierowanych do pracowników instytucji państwowych, urzędów, firm prywatnych oraz korporacji. Jak podkreśla Ilona Adamska, filozof, etyk i edukatorka:
„Celem tych spotkań jest podnoszenie świadomości na temat skutków mowy nienawiści, rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji opartej na szacunku oraz budowanie zdrowego środowiska pracy wolnego od przemocy słownej. Poprzez edukację i otwarty dialog chcemy wspierać organizacje w tworzeniu bezpiecznej i empatycznej przestrzeni dla wszystkich pracowników.”
Pełny raport można pobrać na stronie Fundacji: www.fundacjawzgodziezesoba.pl/raporty.
Badania zostały zrealizowane dzięki wsparciu sponsorów: 2N-Everpol Sp. z o.o., ZnanyLekarz, Higiena Serwis, BeautyEko Monika Blezień-Ruszaj, Arche Hotel Krakowska oraz Angel Poland Group.
*** Patronat Honorowy nad konferencją i premierą badań objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.