Edyta Węgrzyn: Kultura jako siła napędowa lokalnej społeczności i gospodarki

Date:

Share post:

Edyta Węgrzyn – organizatorka największych biletowanych koncertów w Krośnie, prezes agencji Sorrisi PR/media/events, nauczycielka języka włoskiego i wielka orędowniczka lokalnego patriotyzmu. W rozmowie z Iloną Adamską opowiada o wyzwaniach organizacyjnych, budowaniu kulturalnej tożsamości miasta, współpracy z lokalnymi firmami oraz własnych marzeniach i planach na przyszłość.

Jakie wyzwania napotykasz jako organizatorka największych biletowanych koncertów w Krośnie, szczególnie w kontekście współpracy z lokalnymi firmami i społecznością? Czy dostrzegasz zmiany w postawach ludzi na przestrzeni lat?

Jeśli chodzi o organizację w sensie logistyczno-urzędowym, nie napotkałam większych problemów, co niewątpliwie wynika z wielkości miasta. Wszystkie kwestie można załatwić sprawnie dzięki bliskim odległościom, dostępności urzędów i przejrzystości procedur.

Co do współpracy z ludźmi – bywa różnie. Na szczęście spotkałam osoby, które uwierzyły w to, co robię, i systematycznie mnie wspierają. W regionie działa wiele prężnych firm, które staram się przekonać do tego, że networking to świetne rozwiązanie, zwłaszcza w małych społecznościach. Przecież korzystamy z tych samych usług, bywamy w tych samych miejscach i wydajemy pieniądze w podobny sposób. W jedności tkwi siła – jeśli trzymalibyśmy się razem, zyskałyby na tym zarówno firmy, jak i całe miasto. Niestety, wiele osób woli się zamykać, a w najgorszym przypadku – deprecjonować innych czy nawet hejtować.

Na szczęście mieszkańcy coraz bardziej otwierają się na organizowane wydarzenia. Uwierzyli, że także w mniejszych miastach można gościć największe gwiazdy. Nie trzeba już jeździć do Krakowa czy Warszawy, żeby uczestniczyć w koncertach i cieszyć się bliskością artystów. Co więcej, do Krosna przyjeżdżają ludzie z okolicznych miast, co pozytywnie wpływa na wizerunek miasta. Wspieramy lokalne firmy i restauratorów, bo po koncertach tłumy chcą dalej się bawić. Jednym słowem – miasto ożywa.

Twoja agencja Sorrisi PR/media/events stoi za organizacją wielkich wydarzeń kulturalnych w Krośnie. Jak udaje Ci się promować fakt, że to lokalna firma, a nie duża ogólnopolska agencja, stoi za sukcesem tych wydarzeń?

Nie jest to łatwe, ponieważ ludzie na ogół się tym nie interesują. Korzystają z wydarzenia, ale nie zastanawiają się, kto za nim stoi. Nie wiedzą, ile pracy i rozmów wymaga przekonanie managementu gwiazdy, że koncert w tak małym mieście może zakończyć się sukcesem.

Niestety, wciąż obecna jest małomiasteczkowa mentalność. Zamiast wspierać rozwijające się przedsięwzięcia, ludzie wolą pozostać bierni, krytykować i deprecjonować czyjeś osiągnięcia.

Wspomniałaś, że w małych środowiskach często patrzy się na siebie jak na konkurencję. Jakie działania podejmujesz, aby przekonać lokalne firmy, że współpraca i wzajemne wsparcie mogą przynieść wszystkim korzyści?

Skupiam się przede wszystkim na rozmowach. Moje działania nie ograniczają się wyłącznie do pozyskiwania funduszy – w zamian za wsparcie oferuję bilety na wydarzenia, z których mogą korzystać pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi firm. To doskonała okazja do integracji poza sferą zawodową. Dodatkowo zapewniam firmom możliwość promocji podczas wydarzeń – forma zależy wyłącznie od naszej wspólnej kreatywności.

Dołączyliśmy też do platformy Patronite, gdzie każdy może zostać patronem i wesprzeć naszą działalność w zamian za bilety na wydarzenia. To prosty, ale skuteczny sposób na budowanie relacji.

Po 15 latach pracy w branży medialnej w Warszawie zdecydowałaś się wrócić do Krosna. Co było dla Ciebie największą motywacją do tego kroku i jakie różnice dostrzegasz między pracą w dużym mieście a działalnością w lokalnej społeczności?

Od zawsze byłam lokalną patriotką. Po 20 latach mieszkania poza Krosnem wróciłam tu z radością. Największą motywacją były dzieci – chciałam, by dorastały w spokojniejszym środowisku, które jednocześnie zapewni im solidne podstawy na przyszłość.

Warszawa daje ogromne możliwości, ale okupione dużym kosztem. Wybór między karierą zawodową a rodziną był dla mnie oczywisty. Dzięki temu mogę robić to, co kocham, a jednocześnie spędzać czas z dziećmi.

Prowadzisz zajęcia z języka włoskiego w liceum, które sama ukończyłaś. Jakie wartości i inspiracje starasz się przekazywać młodzieży podczas lekcji i w kontaktach poza nimi?

Uczę najpiękniejszego języka świata i mam do czynienia z wspaniałą młodzieżą. Podkreślam, że każdy ma prawo być szczęśliwy, szanowany i iść własną drogą. Uczę ich, by ignorowali toksyczne osoby i skupiali się na tym, co dobre.

Organizując koncerty takich gwiazd jak Daria Zawiałow czy Myslovitz, budujesz kulturalną tożsamość Krosna. Jak postrzegasz rolę kultury w rozwijaniu lokalnej gospodarki i integracji mieszkańców?

Kultura to kluczowy element funkcjonowania miasta. Koncerty przyciągają ludzi z całego regionu, co pozytywnie wpływa na miasto i integrację mieszkańców.

Pracowałaś przy wielu prestiżowych projektach medialnych, takich jak „Jaka to melodia” czy „Europa da się lubić”. Jak te doświadczenia pomogły Ci w budowaniu własnej marki i agencji w Krośnie?

Praca przy dużych projektach medialnych była cennym doświadczeniem, szczególnie dzięki relacjom, które udało mi się nawiązać. Nauczyłam się wychodzić poza strefę komfortu i walczyć o sprawiedliwość, co motywuje mnie w działaniach lokalnych.

O czym prywatnie marzy Edyta Węgrzyn

Marzę, by zawsze mieć siłę do rozwoju, by dzieci i zwierzęta nie cierpiały oraz by każde marzenie można było zamienić w projekt do realizacji.

Czego powinniśmy Ci życzyć w nowym roku 2025?

Zdrowia, pozytywnych ludzi wokół, nieustającej energii do działania i siły fizycznej, by nadążyć za swoimi pomysłami.

Rozmawiała: Ilona Adamska

fot. Archiwum prywatne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

bannery-www-336x280_2

Related articles

Adriana Król-Popiel: Zdrowie psychiczne kobiet – wyzwania i potrzeby

Media kreują obraz kobiety idealnej, perfekcyjnie łączącej karierę, życie rodzinne i społeczne, ale czy takie wymagania nie prowadzą...

Angelika Wielgus-Lach: Daję dokładny przepis na udane wystąpienie publiczne!

Lęk przed wystąpieniami publicznymi dotyka większości z nas, ale można go pokonać lub nauczyć się z nim żyć...

Sztuczna inteligencja a zakupy w sieci.5 najważniejszych technologii według ekspertów z branży

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową...

Barter w cyfrowej rzeczywistości. Dlaczego warto sięgnąć po alternatywę dla płatności tradycyjnych?

Współczesny rynek biznesowy nieustannie poszukuje nowych sposobów na optymalizację współpracy i rozliczeń. Jednym z takich rozwiązań jest barter...