Dr Irena Eris: Lider powinien być obdarzony emocjami

Date:

Share post:

– Dzisiejsze kobiety są przewidujące, działają dynamicznie, szukają nowych rozwiązań. Potrafią radzić sobie ze stresem, prowadzić negocjacje, łagodzić przejściowe kryzysy. Ponadto są doskonale wykształcone. Podejmują wyzwania zawodowe i osiągają sukcesy. Bo przecież, aby osiągnąć sukces, trzeba być zdeterminowanym, mieć ambicję, intuicję i przede wszystkim olbrzymie umiejętności. – mówi w rozmowie z Iloną Adamską dr Irena Eris.

W prowadzeniu biznesu trzeba być przede wszystkim ….?

Liderem, a lider powinien być obdarzony emocjami. Takimi, które wyzwalają pozytywną energię i nadają temu, co robi, dodatkowy wymiar – nie tylko racjonalny, ale dzielący się entuzjazmem, wiarą. Najważniejsza jest odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Menedżer niezależnie od tego, czy jest kobietą czy mężczyzną, musi mieć wizję; wiedzieć, dokąd chce iść; mieć pasję i przekazać ją pracownikom. Nie chciałabym polaryzować w ogóle społeczeństwa na kobiece i męskie, bo to nieistotne dla funkcjonowania biznesu.

Bo biznes to dar?

Tak. Uważam, że biznes rządzi się własnymi prawami i zarówno mężczyzna, jak i kobieta mogą z sukcesem go prowadzić. Uważam, że zależy to nie od płci, lecz od człowieka i jego predyspozycji.

Kim jest współczesny lider?

Liderem powinna być osoba, która widzi szerzej i więcej, wzbudza zaufanie swoją osobowością, poczynaniami oraz wiedzą. Wiedza jest istotna, chociaż bywa, że lider potrafi wykrzesać wiedzę czy wyłowić ją z osób w grupie, którą zarządza. Bo każdy z nas jest w czymś dobry. I istotne jest, by lider to zauważył, stworzył w grupie wartość dodaną.

Nie powiedziałabym, że istnieje męski i żeński styl zarządzania. Wskazałabym jedynie na pewne cechy, które przynależą do płci. Osobiście nie wyobrażam sobie miejsca pracy, które nie jest ciekawe dla osób w nim zatrudnionych. I uważam, że jest to główny bodziec do szukania innej pracy, takiej, w której będziemy dobrze się czuli, gdzie nasze umiejętności będą dobrze wykorzystywane, gdzie jest dobra atmosfera i cel pracy zostaje osiągnięty. I wtedy będziemy mogli z tego czerpać satysfakcję.

Mówi się, że intuicja w biznesie to nasz talent….

Intuicja jest kluczowa zarówno w życiu, jak i w prowadzeniu biznesu. Prowadzę z mężem przedsiębiorstwo blisko 40 lat. W naszym życiu intuicja odegrała olbrzymią rolę i zadecydowała o tym, gdzie dzisiaj jesteśmy. Cały czas robimy to, co uważamy za słuszne, choć często było to wbrew zdrowemu rozsądkowi. I w tym jest nasza siła. Mówimy o intuicji, ale to jest przecież wiedza, tylko ukryta, nieuświadomiona. To suma doświadczeń i skumulowanej wiedzy, która pozwala na trafne podejmowanie decyzji. Zauważyłam, że im większa instytucja, tym bardziej menedżerowie analizują wyniki, tabelki, według których opracowują strategię. Intuicja jest też czasami potrzebna do tego, żeby podjąć decyzje, które wydają nam się słuszne, a nie są popularne czy standardowe. Na tym polega też innowacyjność. Od początku postawiłam na szeroko rozumianą jakość moich kosmetyków. Bardzo ważne dla mnie są innowacje i wytyczanie nowych szlaków. W tej chwili bardzo dużo wiem o biznesie, mimo że nie uczyłam się ekonomii. Od początku idziemy własną drogą. Od początku naszej działalności chciałam tworzyć coś, z czego byłabym dumna i zadowolona.

Jakie są współczesne kobiety?

Dzisiejsze kobiety są przewidujące, działają dynamicznie, szukają nowych rozwiązań. Potrafią radzić sobie ze stresem, prowadzić negocjacje, łagodzić przejściowe kryzysy. Ponadto współczesne kobiety są doskonale wykształcone. Podejmują wyzwania zawodowe i osiągają sukcesy. Bo przecież, aby osiągnąć sukces, trzeba być zdeterminowanym, mieć ambicję, intuicję i przede wszystkim olbrzymie umiejętności. Nie żyjemy już na szczęście w społeczeństwie, w którym, jak kiedyś, mielibyśmy od urodzenia przypisywane role. Sami jesteśmy – niezależnie od płci – odpowiedzialni za siebie, swój rozwój, swoje działania. To od nas, naszej determinacji, pasji i od naszych marzeń zależy, gdzie kiedyś się znajdziemy, co osiągniemy. Ważne jest, aby usuwać bariery natury społeczno-mentalnej, które stanowią przeszkodę w realizacji naszych marzeń. I muszę podkreślić, że Polki zawsze dbały o siebie i inwestowały w siebie. I całe szczęście, że jesteśmy zróżnicowane.

O naszym pięknie stanowi zespół cech, które akceptujemy, i które są różnorodne. To jest dla mnie prawdziwe piękno. Poczucie piękna i to, jak siebie widzimy, leży tylko i wyłącznie w naszej głowie. Uważam, że kreowanie idealnego piękna jest błędem. Powinno podkreślać się różnorodność. Czasem kobiety nie wiedzą, jak wydobyć z siebie piękno, czasem borykają się z problemami skóry, wybierają nieodpowiednie kosmetyki albo nie potrafią skorzystać z makijażu, który może skutecznie zatuszować pewne mankamenty i podkreślić atuty. Dzisiaj kosmetyki stały się dużo bardziej zróżnicowane. Wcześniej używało się jednego kremu, dziś istnieją osobne specyfiki do twarzy, do ciała, antycellulitowe, peelingi i inne preparaty, których wcześniej nie było. Nastąpił znaczny rozwój technologii i wiedzy. Wkroczyliśmy w zupełnie nową erę.

Co odróżnia kobiety od mężczyzn?

Mimo że każdy człowiek może funkcjonować w świecie, jak chce, to jednak kobiety i mężczyźni się różnią. Kobiety, myślę, są od mężczyzn bardziej opiekuńcze i spostrzegawcze, mają zdecydowanie większą podzielność uwagi. Potrafimy postrzegać pewne elementy podczas drogi, którą mężczyzna będzie przemierzał, patrząc tylko na jej cel. Jesteśmy po prostu inaczej niż mężczyźni skonstruowane, dlatego że jesteśmy matkami, rodzimy dzieci, musimy być wielofunkcyjne, bo życie tego od nas zawsze wymagało. Całe życie mieszkałam w dużym mieście i nigdy nie czułam dyskomfortu, dlatego że jestem kobietą. Ale wiem, że pewien stereotyp w społeczeństwie istnieje, na przykład dziewczynkę prędzej wysyłamy do zmywania naczyń niż chłopca. Na szczęście coraz bardziej te różnice się zacierają i już nie dziwi, że ojciec bierze urlop tacierzyński, że mężczyźni chodzą z dziećmi na spacer. Fantastycznie.

Czy kobiety są ze sobą solidarne? Wierzy Pani w tzw. solidarność jajników?

Nie powiedziałabym, żeby było takie zjawisko jak solidarność jajników. Jeżeli kogoś lubimy i sprzyjamy mu, dobrze się z nim czujemy, to naturalnym jest, że mu dobrze życzymy i go wspieramy. To wydaje mi się logiczne. Czasem słyszy się o tym, że kobiety nie są solidarne, a mężczyźni tak. Są to znowu stereotypy, które nie odpowiadają prawdzie. Uważam, że każdy ma prawo robić w życiu to, co chce, oczywiście do pewnej granicy – kiedy to, co robi, zaczyna krzywdzić czy przeszkadzać innym.

Czego życzyłaby Pani naszym czytelniczkom?

Życzę kobietom, aby były sobą. By było im dane realizować siebie, odkrywać to, co je interesuje i działać. Nigdy nie jest na to za późno. Trzeba szukać. Podejmujemy decyzję, kim będziemy, mając 18 lub 19 lat, kiedy wybieramy studia, nie mając często jeszcze pełnej wiedzy życiowej. Można w późniejszym wieku pójść jeszcze raz na studia, rozwijać się, szukać swojej drogi, żeby nie zmarnować życia, stawiając sobie bariery. Innymi słowy, szanujmy otoczenie i innych ludzi, ale róbmy swoje.

Rozmawiała: Ilona Adamska

dr Irena Eris – doktor farmacji. Współwłaścicielka i założycielka firmy Dr Irena Eris. Od początku istnienia laboratorium zajmuje się kreacją nowych produktów i zarządza procesem ich powstawania. Prekursorka holistycznego podejścia do piękna, które tworzą kosmetyki, dopasowana do indywidualnych potrzeb profesjonalna pielęgnacja w Kosmetycznych Instytutach Dr Irena Eris oraz dbałość o zrównoważony wypoczynek w postaci luksusowych Hoteli SPA na Wzgórzach Dylewskich, w Krynicy-Zdroju i w Polanicy-Zdroju. Laureatka wielu prestiżowych nagród. W 2012 roku stworzona przez nią marka – Dr Irena Eris – jako jedyny polski brand została zaproszona do prestiżowego Comité Colbert – stowarzyszenia najbardziej luksusowych marek, wśród których znajdują się m.in. Chanel, Dior czy Hotel Ritz. Odznaczona medalem z okazji 20-lecia Polskiego Związku Golfa za szczególny wkład w rozwój i promocję golfa na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat, w związku z cykliczną organizacją turnieju Dr Irena Eris Ladies’ Golf Cup oraz promocję golfa kobiecego. Odznaczona przez prezydenta Bronisława Komorowskiego Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla rozwoju i promocji polskiej przedsiębiorczości oraz za osiągnięcia w działalności społecznej.

*** Wywiad pochodzi z e-booka pt. „Diamenty Kobiecego Biznesu. Kobiety, którymi warto się inspirować”.

E-book do nabycia na www.empik.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

bannery-www-336x280_2

Related articles

Budujemy świat wolny od hejtu. Ilona Adamska w „Pytaniu na Śniadanie”

Ilona Adamska, Prezes Fundacji „W zgodzie ze sobą”, pomysłodawczyni kampanii Nie hejtuję-motywuję, miała ogromną przyjemność pojawić się dziś...

Intuicja – kobieca siła w biznesie. Dlaczego warto jej słuchać?

Intuicja, często określana jako "wewnętrzny głos", jest jednym z tych narzędzi, które przez wieki pozostawały niedoceniane w świecie...

Moda w służbie sukcesu: Mariusz Briański o budowaniu wizerunku kobiet biznesu

Mariusz Briański to doradca wizerunkowy, stylista, krytyk mody oraz personal shopper z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Jego...

Idealna praca dla Ciebie, czyli jaka?

Praca zawodowa zajmuje nam co najmniej jedną trzecią dnia – dlatego tak ważne jest, by pracować w miejscu,...