Każda firma ma swoją niepowtarzalną historię, pełną wzlotów i potknięć, sukcesów i sytuacji, na które absolutnie nie można się było przygotować. Ilona Adamska, Prezes Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu, zebrała inspirujące opowieści polskich przedsiębiorczyń na temat tego, jakie wyzwania stoją przed Polkami prowadzącymi własny biznes.
Praca na etacie czy własna działalność?
To pytanie zadaje sobie wiele osób: zarówno tych, które stoją u progu zawodowej kariery, jak i tych, które dotknęła konieczność zaprowadzenia pewnych życiowych zmian. Każda z opcji wiąże się z wieloma czynnikami, które należy wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji.
Wśród kwestii oczywistych, takich jak choćby pomysł na własny biznes, znalezienie niszy, własny kapitał, czy, patrząc z drugiej strony, gotowość na ośmiogodzinny dzień pracy, na wykonywanie poleceń służbowych przełożonych, czy umiejętność działania zespołowego, często pojawiają również nasze wyobrażenia, zasłyszane mity. Dopiero z czasem, w miarę zdobywania doświadczeń, rewidujemy te przekonania dotyczące danej ścieżki zawodowej.
– Założyłam własną firmę na drugim roku studiów. Nigdy nie pracowałam na etacie. Gdybym miała dziś ponownie podjąć decyzję: pójść do „normalnej pracy” czy założyć własny biznes, zrobiłabym dokładnie to samo. Dlaczego? Bo cenię sobie wolność, niezależność, „szefowanie sobie”, elastyczny czas pracy, decyzje, które podejmuję sama. – mówi Ilona Adamska.
Czy zawsze jednak jest tak pięknie?
Jakie plusy i minusy ma praca we własnej firmie, a jakie praca np. w dużej korporacji? Zapytaliśmy o to kilka przedsiębiorczych kobiet realizujących się w biznesie, prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, małe lub średnie firmy. Wszystkie podkreślają jedno: gdyby nie ich determinacja, nie udałoby się im budować własnej marki:
– Jednym z największych blasków prowadzenia własnego biznesu jest niezależność. Mogę realizować swoje pomysły i projekty na własnych zasadach, co daje mi dużą swobodę i możliwość kreatywnego rozwoju. Codziennie uczę się czegoś nowego, co pozwala mi rozwijać się zarówno zawodowo, jak i prywatnie. Jednak prowadzenie własnego biznesu wiąże się także z wieloma wyzwaniami – zaznacza Ola Gościniak, założycielka Instytucji Szkoleniowej Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, redaktorka naczelna portalu internetowego i magazynu GIRLBOSSKIE, organizatorka konferencji GIRLBOSSKIE.
– Wymaga to ogromnej wytrwałości i determinacji. Często muszę podejmować trudne decyzje, które mają wpływ na dalszy rozwój firmy. Ponadto, balansowanie między życiem prywatnym a zawodowym bywa kłopotliwe, szczególnie gdy prowadzenie biznesu wymaga poświęcenia dużej ilości czasu i energii. Odpowiedzialność, jaka spoczywa na moich barkach, jest stresująca. Często muszę radzić sobie z problemami i wyzwaniami, które pojawiają się na drodze do sukcesu. Jednak jako założycielka Interaktywnej Akademii WordPressa, mam możliwość realizowania swojej pasji i pomagania innym w rozwijaniu ich biznesów online. Tworzenie społeczności interaktywnych kobiet, Paczka Girlbosskich, które wspierają się nawzajem, jest dla mnie źródłem ogromnej radości i spełnienia. Mimo trudności, jakie napotykam na swojej drodze, cieszę się, że mogę realizować swoje marzenia i pomagać innym w ich drodze do sukcesu. – dodaje.
Długofalowe relacje z klientami – unikalna wartość dla każdego, kto myśli o założeniu własnej firmy
– Biznes ubezpieczeniowy, w którym działam od lat, jest mocno emocjonalny. Pracuję z różnymi ludźmi, z ich nastrojami, radościami i bólami. Stanowi to największe wyzwanie, bowiem zdaję sobie sprawę, że dokument polisy to nie tylko papier to ludzkie życie – wyznała Alina Roszczyńska, właścicielka firmy Growth LD, specjalistka z zakresu ubezpieczeń, doradca, coach.
– Ta ogromna odpowiedzialność stanowi największy cień mojej działalności. Kiedy zaczynałam, brakowało mi wiedzy, ale zorientowałam się też, że brakuje mi najważniejszej umiejętności: pracy ze sobą samą, a tym samym umiejętności dotarcia do „wnętrza” klienta. Potrzebowałam czegoś więcej, by go rozjaśnić, by zrozumieć siebie oraz człowieka z którym pracuję. Połączyłam zatem dwa biznesy: ubezpieczeniowy i szkoleniowy, w jeden. Dając wartość osobom, z którymi się spotykam, dodaję wartości sobie. Blaski przybierają wówczas różne barwy i odcienie. Dzięki temu mój biznes rozkwitł, dzięki cieniom, które przypominają mi jaką ścieżką podążam i DLACZEGO. – dodaje.
Każdy sukces klienta to także ich sukces
Wyznania kobiet, które Ilona Adamska zebrała do naszego artykułu inspirują przede wszystkim ze względu na fakt, że dają autentyczny obraz walki o własną firmę oraz zmagania się z nieoczekiwanymi trudnościami:
– Największym blaskiem są sukcesy moich klientów, które widoczne są w licznych case studies. Przykłady udanych kampanii, efektywnie przeprowadzonych strategii PR-owych i realne wzrosty rozpoznawalności moich klientów to dowody na to, że moja praca ma realny wpływ – mówi Ewelina Salwuk-Marko, Ekspertka PR-u, dziennikarka, wydawczyni portali, wykładowczyni akademicka, przedsiębiorczyni.
– Każdy sukces klienta to także mój sukces. Jednak prowadzenie własnej agencji to także spore wyzwania. Jednym z największych jest kopiowanie moich pomysłów i działań przez konkurencję. Kiedy widzę, że moje unikalne strategie i koncepcje są powielane przez innych, czuję frustrację, ale także… motywację do dalszego rozwoju i innowacji. – dodaje autorka e-booka „Zbuduj wizerunek eksperta za pomocą PR”.
W poszukiwaniu klientów
– Mam wrażenie, że jednym z największych plusów prowadzenia własnego biznesu, niezależnie od branży, jest niezależność. Po kilkunastu latach na rynku, gdy firma już się rozwinie, dochodzi do tego elastyczny czas pracy, przynajmniej w moim przypadku. Na początku pracowałam od szóstej rano do dwudziestej, a nawet dłużej – wyznaje Magdalena Ciesielska, wykładowczyni, założycielka Centrum Psychologii i Psychoedukacji Libra. – Kiedy firma jest już ustabilizowana, kluczem do sukcesu jest dobra organizacja. Choć zarządzam kilkoma podmiotami, co zwiększa liczbę obowiązków, to dobra organizacja, delegowanie zadań i otaczanie się kompetentnymi współpracownikami, którym można zaufać, są nieocenione.
– Nie powiem niczego nowego stwierdzając, że wraz z plusami pojawiają się także minusy, które są bardzo zależne od branży. Najczęściej wspominane problemy to ciągłe poszukiwanie kontrahentów, rozwiązywanie sporów oraz kontrolowanie płynności finansowej i poprawnego funkcjonowania firmy. W branży finansowej, w której działam, odpowiedzialność jest ogromna. Muszę pamiętać, że klienci obdarzyli mnie wielkim zaufaniem, powierzając mi swoje finanse. Jednak także w innych branżach odpowiedzialność jest równie duża. Prowadząc Centrum Psychoterapii i Psychologii, wybieram specjalistów, którzy obcują z osobami powierzającymi im swoje życiowe problemy. W przypadku dzieci wpływ, jaki mamy na kształtowanie ich przyszłości, jest niewyobrażalnie duży.– dodaje Magdalena Ciesielska.
Budowanie biznesu w oparciu o własne wartości
– Plusem własnego biznesu jest możliwość kreowania i podejmowania decyzji. Sama wyznaczasz struktury firmy, strategię biznesową i marketingową. Masz też wpływ na formę komunikacji, wizerunku, na tempo zdobywania nowych umiejętności oraz budowanie relacji z kontrahentami i klientami – mówi Katarzyna Pietrzyk-Bilewicz, właścicielka marki Higiena Serwis.
– Plusem jest także to, że możesz realizować swoją pasję, wizję i misję oraz tworzyć biznes w oparciu o twoje wartości, którymi kierujesz się w życiu. Masz też większą kontrolę i swobodę nad czasem oraz wyborem miejsca pracy. Myślę także, że większość osób prowadząc firmę, oczekuje wyższych zarobków niż na etacie. Chciałabym dodać, że dla mnie najważniejszym elementem w prowadzeniu biznesu jest samorealizacja i poczucie spełnienia. Własna firma to ogrom wyzwań i wymagających sytuacji, ale to także szansa na rozwój zawodowy i osobisty. – dodaje.
Ogromna odpowiedzialność
– Wraz z rozwojem własnego biznesu dwutygodniowe urlopy bez telefonu, bez laptopa- możliwe w czasie gdy pracowałam na etacie – stały się już odległym wspomnieniem. Prowadząc własny biznes, muszę być dostępna dla klientów. Aktualna sytuacja na rynku usług prawnych oraz ogromna konkurencja wśród kancelarii prawnych powoduje, że istotna jest nie tylko wiedza merytoryczna, ale również sposób obsługi klienta. Dlatego znam sprawy wszystkich moich klientów i nawet wówczas, gdy nie mam przed sobą dokumentacji danej sprawy, mogę o niej rozmawiać i wiem, czego dotyczy. – mówi Dorota Groszfeld.
– Własny biznes to przede wszystkim ogromna odpowiedzialność. Tu nie ma miejsca na pomyłki. Tu nikt nikogo nie prowadzi za rękę, nie sprawdza poprawności sporządzonych pism, nie poprawia błędów. Trzeba być niezwykle odpowiedzialnym, bo odpowiada się nie tylko za swoją firmę i pracowników, ale przede wszystkim za sprawy i interesy klientów – dodaje Dorota Groszfeld, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Od 2013 roku prowadzi własną kancelarię prawną.
Względne poczucie bezpieczeństwa
– Stała, pewna, comiesięczna pensja, czy często niepewny zysk, bo klient nie zapłaci w terminie, lub nieuczciwy partner biznesowy zapadnie się pod ziemię, zostawiając nas na lodzie? Sztywne ramy czasowe pracy czy superelastyczność i praca na własnych zasadach? – zastanawia się Ilona Adamska.
– Praca na etacie oferuje stabilność finansową oraz pewność regularnych dochodów, co, moim zdaniem, zapewnia i tak względne poczucie bezpieczeństwa. Jednakże, prowadzenie własnej działalności gospodarczej, choć obarczone większym ryzykiem i wymagające większej inicjatywy oraz odpowiedzialności, może prowadzić do znacznie wyższych zarobków, które są nieporównywalne z wynagrodzeniem z typowej pracy etatowej. Własny biznes daje również możliwość pełnej kontroli nad ścieżką kariery i potencjałem wzrostu finansowego. – dodaje wydawca portalu lwicebiznesu.pl.
Przeczytaj e-booka „Własny biznes czy etat?”
Cenne wskazówki, płynące ze szczerego serca porady, bogactwo życiowych doświadczeń to wielka siła publikacji „Własny biznes czy etat?” wydanej pod skrzydłami Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.
– E-book „Własny biznes czy etat?”, to prawdziwa skarbnica wiedzy i bogatego doświadczenia bohaterek na temat życiowych wyborów dotyczących samozatrudnienia i pracy na etacie. Choć większość zgromadzonych na jej łamach pań wybrało tę pierwszą opcję, nie znajdziemy tu wyłącznie jej pochwał i cukierkowych wizji. – mówi Ilona Adamska, wydawca ebooka.
E-book przedstawia historie kobiet sukcesu, które nie zawahały się opowiedzieć o swojej zawodowej drodze, która pozwoliła im zajść tak daleko. Każda z tych opowieści pozwala podejrzeć, jak świetny pomysł i determinacja pomogły w zrealizowaniu celów, ale także, jak porażka i trudne doświadczenie, zostały przekute w cenną lekcję.
DO NABYCIA: https://www.publio.pl/wlasny-biznes-czy-etat,p927672.html
Tekst: Joanna Bielas
fot. Freepik.com, Piotr Wroniewicz