Badanie Pracuj.pl: Polacy szukają pracy… przez telefon

Date:

Share post:

Rosnące przywiązanie do technologii w codziennym życiu oraz wygoda sprawiają, że coraz więcej Polaków zwraca się ku aplikacjom mobilnym w procesie poszukiwania pracy. Jak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl, niemal 7 na 10 badanych zależy na tym, by proces aplikacji na ofertę pracy był na tyle prosty, by można było wysłać CV od razu po zobaczeniu oferty i z dowolnego miejsca, właśnie przez telefon. Jak jednak pokazują wyniki badania, mimo entuzjazmu wobec cyfrowych narzędzi, polscy pracownicy stawiają przed aplikacjami wysokie wymagania. Wśród nich pojawia się nie tylko bogata oferta funkcjonalności, ale także łatwość obsługi, intuicyjność i, co najważniejsze, brak irytujących przeszkód w procesie korzystania.

Aplikacje mobilne coraz częściej stają się kluczowym narzędziem w codziennym życiu, w tym także w procesie poszukiwania pracy. Choć oferują wygodę i szybki dostęp do ofert, wielu użytkowników wskazuje na potrzebę bardziej spersonalizowanego wsparcia, które skutecznie odpowiadałoby na ich rzeczywiste potrzeby i preferencje zawodowe.

Serwis Pracuj.pl właśnie wprowadził na rynek nową wersję swojej aplikacji mobilnej do poszukiwania pracy. Zaktualizowana wersja, dostępna na systemy iOS i Android, ma na celu nie tylko uproszczenie procesu aplikowania, ale także lepsze dopasowanie ofert pracy do potrzeb użytkowników. Z badania Pracuj.pl wynika, że dla niemal połowy badanych Polaków to właśnie dopasowanie ofert jest kluczowe podczas korzystania z aplikacji do szukania pracy. Aby sprawdzić, czego dokładnie Polacy oczekują od aplikacji mobilnych i w jaki sposób lubią i chcą szukać pracy, serwis przeprowadził badanie na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65. 

Reklamy, powiadomienia i koszty – główne bariery dla użytkowników

Choć rozmaite aplikacje mobilne odgrywają coraz większą rolę w naszym codziennym życiu, ich użyteczność często bywa ograniczana przez elementy, które użytkownicy postrzegają jako przeszkody. Dla wielu osób aplikacje mobilne, zwłaszcza te, które wspierają istotne zadania, takie jak komunikacja czy zarządzanie czasem, powinny przede wszystkim dostarczać bezproblemowe i przystępne rozwiązania. Tymczasem zbyt duża ilość powiadomień i alertów może prowadzić do tzw. „zmęczenia powiadomieniami,” sprawiając, że użytkownicy zaczynają ignorować lub wyłączać te funkcje. Również różne modele subskrypcyjne lub płatne opcje premium, stosowane przez niektóre aplikacje, bywają odbierane jako bariera w swobodnym korzystaniu z oferowanych rozwiązań – wskazuje na to aż 42% respondentów.

Nie mniej istotnym problemem, na który zwracali uwagę respondenci, jest jakość działania aplikacji. Ponad jedna trzecia ankietowanych (31%) wskazuje na częste błędy i awarie, które utrudniają korzystanie z aplikacji, a dla wielu z nich takie doświadczenia mogą prowadzić do rezygnacji z dalszego użytkowania. Z kolei 28% użytkowników skarży się na zbyt powolne działanie aplikacji, co znacząco obniża ich efektywność i zniechęca do korzystania z tych narzędzi.

Czego użytkownicy oczekują od aplikacji do poszukiwania pracy?

Polscy pracownicy mają bardzo konkretne oczekiwania względem funkcji, które powinny oferować aplikacje do poszukiwania pracy. Przede wszystkim, połowa badanych (50%) oczekuje zaawansowanego filtrowania ofert pracy zgodnie z ich preferencjami. Taka funkcjonalność pozwala na szybkie dotarcie do ofert najlepiej dopasowanych do ich umiejętności i oczekiwań, co jest kluczowe w świecie, gdzie czas odgrywa coraz większą rolę.

Popularnością cieszą się także automatyczne powiadomienia o ofertach dopasowanych do użytkownika (43%). To rozwiązanie nie tylko zwiększa szanse na znalezienie odpowiedniej pracy, ale także pozwala zaoszczędzić czas, który użytkownik musiałby poświęcić na ręczne przeglądanie ofert. 

Warto również zwrócić uwagę na zainteresowanie funkcjami związanymi z alertami dotyczącymi ofert pracy w preferowanej lokalizacji (43%) oraz możliwościami personalizacji powiadomień (30%). To pokazuje, że polscy pracownicy cenią sobie elastyczność i chcą mieć kontrolę nad tym, jak i kiedy otrzymują informacje o nowych ofertach pracy.

Wszystkie te funkcje użytkownicy znajdą w nowej wersji aplikacji Pracuj.pl. Nowa odsłona aplikacji ma sprawić, że dostęp do ofert pracy stanie się bardziej intuicyjny, a sam proces aplikowania szybszy i wygodniejszy dla każdego kandydata. Wśród nowych funkcji narzędzia znajdziemy m.in. m.in. Easy Apply, nowy format ofert Pracuj Stories, czy tryb wyświetlania aplikacji dostosowany do indywidualnych preferencji użytkownika.

– Projektując aplikacje mobilne, zawsze musimy pamiętać o kilku kluczowych zasadach, które wpływają na odbiór i skuteczność samego narzędzia. Przede wszystkim w myśl podejścia Product Discovery, aplikacja powinna odpowiadać na realne potrzeby użytkowników, które poznajemy dzięki eksploracji i zrozumieniu problemu. W naszym zespole skupiamy się na łączeniu potrzeb z celami biznesowymi oraz na rezultatach jakie chcemy osiągnąć. Oznacza to, że każdy element aplikacji powinien być przemyślany pod kątem tego, jak wpływa na doświadczenie użytkowników – od szybkości działania, poprzez intuicyjność interfejsu, aż po zrozumiałość komunikatów. Ważne jest unikanie rozwiązań, które nie wynikają z realnych potrzeb użytkowników czy celów biznesowych. Stabilność i niezawodność działania są niezwykle istotne – częste błędy czy awarie prowadzą do frustracji i mogą skutkować tym, że użytkownicy szybko porzucą aplikację. Naszym celem jest tworzenie narzędzi, które nie tylko spełniają swoje zadania, ale także budują zaufanie użytkowników, oferując wartość w sposób prosty, przejrzysty i bez nadmiernych komplikacji. Zrozumienie kontekstu użytkownika, szacunek dla jego czasu i uwagi oraz dbanie o techniczną niezawodność to fundamenty, które przyświecają nam w codziennej pracy – mówi Monika Seroka, Product Discovery and Design Manager.

Monika Seroka - Prowly.png

Technologia jako kluczowy sprzymierzeniec w rekrutacji

Wyniki ankiety wyraźnie pokazują, że technologia staje się nieodłącznym elementem procesu poszukiwania pracy. Aż 68% ankietowanych podkreśla, że czytelny i wygodny interfejs aplikacji to podstawa. W obliczu rosnącej liczby narzędzi cyfrowych, które mają za zadanie ułatwić życie, proste i intuicyjne interfejsy stają się kluczowe dla zapewnienia pozytywnych doświadczeń użytkowników. W tym kontekście, brak personalizacji i mała intuicyjność aplikacji, na które narzeka odpowiednio 14% i 22% respondentów, stają się wyzwaniami, którym twórcy muszą stawić czoła.

Grafika 1_Polacy szukają pracy przez telefon.png

– Dla 66% ankietowanych istotne jest, aby proces aplikacji na ofertę pracy był na tyle prosty, by można było go przeprowadzić z dowolnego miejsca, np. za pomocą telefonu. To wyraźny sygnał, że w czasach, gdy mobilność staje się normą, aplikacje muszą być nie tylko funkcjonalne, ale i dostosowane do dynamicznego stylu życia użytkowników. Łatwy dostęp do technologii, a także jej elastyczność, odgrywają dziś kluczową rolę w doświadczeniu użytkownika. Firmy rekrutacyjne oraz twórcy aplikacji muszą zrozumieć te potrzeby i dostosować swoje produkty do nowoczesnych standardów, oferując rozwiązania, które będą zarówno intuicyjne, jak i wydajne. Przejrzysty interfejs, możliwość aplikowania w krótkim czasie, a także opcje personalizacji to elementy, które zwiększają szanse na przyciągnięcie kandydatów. Mobilność nie jest już luksusem, ale koniecznością, a brak dostosowania się do tego trendu może skutkować utratą użytkowników – dodaje Mariusz Kuźniewicz, Product Management Director w Pracuj.pl.

Mariusz Kuźniewicz.png
Grafika 2_Polacy szukają pracy przez telefon.png

Jednym z bardziej interesujących wniosków z ankiety jest rosnące zainteresowanie wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesie rekrutacyjnym. Choć ChatGPT, narzędzie do generowania tekstu oparte na sztucznej inteligencji, jest postrzegany jako przydatny przez 38% respondentów, to jednak budzi on także pewne kontrowersje. Niemal 30% badanych uważa, że korzystanie z pomocy AI podczas procesów rekrutacyjnych jest nieuczciwe, co pokazuje, że technologia ta, mimo swoich zalet, wciąż nie jest w pełni zaakceptowana przez wszystkich użytkowników.

Mimo to, na rynku pracy nie brakuje entuzjastów AI – 44% respondentów chętnie skorzystałoby ze wsparcia sztucznej inteligencji przy przygotowaniu do rozmowy rekrutacyjnej, a 46% widzi potencjał AI w pomocy przy tworzeniu CV. To dowód na to, że technologia ta może odegrać znaczącą rolę w przyszłości procesów rekrutacyjnych, zwłaszcza w kontekście personalizacji i optymalizacji dokumentów aplikacyjnych.

– Sztuczna inteligencja w rekrutacji staje się narzędziem, które wspiera kandydatów na dwóch kluczowych płaszczyznach. Z jednej strony, AI umożliwia efektywniejsze przygotowanie się do procesu rekrutacji. Zaawansowane algorytmy mogą analizować profile zawodowe kandydatów, sugerować optymalizacje CV, czy dostarczać spersonalizowane porady dotyczące rozmów kwalifikacyjnych. Kandydaci mogą korzystać z symulacji rozmów, rekomendacji odpowiedzi, czy zyskać wgląd w najbardziej pożądane umiejętności w danej branży. Z drugiej strony, systemy oparte na AI w aplikacjach do poszukiwania pracy znacząco poprawiają komfort samych poszukiwań. Dzięki zaawansowanej analizie danych, AI może lepiej rozumieć potrzeby i preferencje użytkowników, co prowadzi do bardziej trafnych rekomendacji ofert pracy. Kandydaci otrzymują ogłoszenia idealnie dopasowane do ich umiejętności, doświadczenia i aspiracji, co zmniejsza czas spędzany na przeglądaniu nieodpowiednich ofert. Zwiększa to także satysfakcję z całego procesu rekrutacyjnego, ponieważ użytkownicy czują, że systemy te rozumieją ich potrzeby, co finalnie przekłada się na większy komfort i efektywność poszukiwania pracy – komentuje Michał Halemba, Senior Product Manager w Pracuj.pl.

Michał Halemba.png

Przyszłość aplikacji do poszukiwania pracy w Polsce

Polscy pracownicy, choć otwarci na nowe technologie, mają jasno sprecyzowane oczekiwania wobec aplikacji mobilnych do poszukiwania pracy. W rzeczywistości, w której czas i wygoda odgrywają coraz większą rolę, te produkty muszą oferować nie tylko funkcjonalność, ale także komfort użytkowania. Z badania Pracuj.pl jasno wynika, że potencjalne bariery, jakie dostrzegają użytkownicy, mogą ich skutecznie zniechęcić do korzystania z aplikacji.

Z drugiej strony, rosnące zainteresowanie funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji, a także prostota i intuicyjność obsługi, stają się kluczowymi elementami, które mogą przyciągnąć nowych użytkowników i zbudować lojalność obecnych. 

Wydaje się, że kluczowe jest dziś znalezienie złotego środka między bogatą funkcjonalnością a prostotą obsługi. Tylko wtedy aplikacje te będą mogły naprawdę wspierać użytkowników w efektywnym poszukiwaniu pracy, stając się nieodłącznym narzędziem w codziennym życiu polskich pracowników.

O BADANIU

Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

bannery-www-336x280_2

Related articles

Plotki, pomówienia i czarny PR. Jak unikać antyprofesjonalnej komunikacji

Ile razy wyrobiłeś sobie zdanie o kimś na podstawie tego, co usłyszałeś od innych? Ilu ludzi osądziłeś, zanim...

Dorota Chomontowska: Mówią o mnie „Napoleon w spódnicy”

- W mojej opinii networking to podstawa podstaw – jest najważniejszym aspektem w budowaniu biznesu i rozwoju kariery....

Różnorodność jako siła. Konferencja dla nowoczesnych liderów i przedsiębiorców

Business Centre Club zaprasza na wyjątkowe wydarzenie - ogólnopolską konferencję "Empowering Diversity", która odbędzie się 3 grudnia 2024...

Marta Rodzik o sile marki osobistej: pierwsze kroki, błędy i najlepsze narzędzia

Marta Rodzik, specjalistka ds. public relations, podkreśla, że budowanie marki osobistej to kluczowy element w kreowaniu wizerunku i...